Gå til innhold
Arkivverket

[#42687] Kristoffer Trondson og Erik Benkestok


Gjest Tore B. L. Erland
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore B. L. Erland

I boken Skottefruen av Erna Moen blir Kristoffer Trondson og Erik Benkestok beskrevet som søskenbarn. Jeg selv kan ikke via mine papirer finne en slik forbindelse. Er det noen som vet mer om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Hvilken Erik Benkestokk?Av Erik med en eller annen forbindelse til Benkestokk kommer jeg på 3 i farta.1 Erik (Bernhoft)2 Erik (Schønnebøl)3 Erik (Rostvig)Er det en av disse?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Hansen

'Skottefruen' er en roman, og jeg tror ikke man skal legge for mye vekt på den angitte slektsangivelsen. Mye kan tyde på at Christoffer Trondsson var i slekt med Benkestokkene, men hvordan, er så vidt jeg vet ikke kjent. Om noen kunne si det, ville det selvsagt være interessant! Når det gjelder Christoffer Trondsson har jeg selv lest meg til en god del når det akkurat gjelder hans person i forbindelse med min egen roman som kom ut tidligere iår; 'Grepet om løvens fot'. Her er han en hovedperson. Dette er også en roman, og jeg har forsøkt å holde meg til kjente fakta der de har vært tilgjengelig. Men som romanforfatter er man i posisjon til å bruke fiksjon der det er svarte hull i bakgrunnstoffet. Det har jeg benyttet meg av, og jeg ville tro at andre også, som skriver historiske romaner, i mange tilfeller velger å stå fritt og legge fiksjon til grunn der de føler det trengs for fremstillingen. Mye er som kjent uklart rundt Christoffer Trondssons ættetilhørighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore B. L. Erland

Som nevnt i innlegget over her så er 'Skottefruen' en roman og siden jeg selv ikke klarer å finne noen forbindelse mellom Kristoffer og Erik Benkestok i mine papirer / kilder, så må jeg bare gå utfra at dette er oppdiktet av forfatteren.I boken blir det beskrevet at Erik var en alkeholiker, som sammen med sin tykke kone tok seg av gården Seim og døtrene til Kristoffer, mens han var ute på reise sammen med sin kone over flere år. Jeg for min del tror heller at det var Karen Koll og hennes andre ektemann som tok seg av gården mens Kristoffer og familien var ute på havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.