Gå til innhold
Arkivverket

[#42693] 1697: Finn Gregersen Hidra og Lisbeth Teisdatter Tonsberg


Gjest Per Torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Torgersen

I 'Borgerrulle for Kristiansand' er det i 1697 nevnt Finn Gregersen Hidra gift med Lisbeth Teisdatter Tonsberg.Noen som har informasjon om disse? Jeg er spesielt interressert i å finne ut slekten til Lisbeth. Kan Tonsberg være gårdsnavnet Tonsberg som ligger i Spind på grensen til Austad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Ifølge skiftet etter Lisbeth var hun opprinnelig fra Tønsberg. Hennes slekt har altså ingenting med gården Tonsberg i Spind å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Hei og takk for svar. Det var det jeg hadde mistanke om (også fordi jeg ikke har funnet noen Teis på Tonsberg)...Men... hun heter Teisdatter og har da en far som heter Teis. Navnet Teis/Theis er i følge Christian Morgenstierne Munthe - brukt på denne kanten av landet av etterkommer etter Teis Aslaksen Stokke (Spangereid) / Hundingsland (Austad).Navnet Tønsberg (med Ø) er også brukt for gården Tonsberg i Spind, blant annet i Lister Lens jordbok ca. 1617.Hvornår var det skifte etter henne? Har de etterkommere med navnet Teis? Finnes også navnet Teis brukt i Vestfold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Tees Andersøn gifter seg i Tønsberg 9. januar 1690 med Kierstine Hansdatter Jersø.Det er vel samme Theis Andersøn som gifter seg samme sted 12. desember 1714 med Karen Olsdaatter.Viede i Tønsberg 1688-1814 er tilgjengelig her i Digitalarkivet.Jeg skal sjekke om jeg har flere opplysnigner på denne Theis Andersøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

For ordens skyld: Det var skifte etter Lisbeth Teisdatter 10.07 1708 på Langelandstrand i Hidra sogn. Hun og ektemannen etterlot seg ingen livsarvinger. Det var ble derfor hennes søsken som arvet henne. Arvingene var:1) Broren Anders Teisen (død) etterlatt barna Hans, Mathias, Karen, Elen Marie, Anne og Lisbeth. Sønnene var myndige, datteren Karen var gift men mannens navn kjentes ikke. Dessuten var det en avdød sønn Anders Andersen som hadde etterlatt seg tre døtre med ukjent navn.2) Broren Ole Teisen.3) Søsteren Karen Teisdatter (død) etterlatt seg barna Osmund og Teis Andersønner (begge myndige) samt Elin Andersdtr. gift m. Hans Michelsen og bosatt i Tønsberg.3) Søsteren Valborg Teisdatter (død) og etterlatt seg døtrene Else (eller Ellen) og Margrethe Svendsdøtre. Else/Ellens mann het Ingebricht Abelsen og Margrethes mann Nils N. Kipper. 'En del boende i Bergen, en del i Tønsberg'.Da en del av arvingene var utenlands ved skiftet ble det holdt nytt skifte 15.11 1708. Finn Gregersen solgte senere gården Langelandstrand og flyttet til Kristiansand (omkring 1712/13). Der ble han gift igjen med enken etter en Nils Mogensen Helleberg: Elen Rolfsdatter. Han døde omkring 1730 i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til innlegg 4: En aktuell kandidat til den Teis Andersen som ble viet i Tønsberg 1690 og 1714 er vel Lisbeth Teisdatters søstersønn Teis Andersen, sønn av Karen Teisdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

http://www.vigerust.net/ finner jeg følgende under 'Tønsberg by og Holmestrands borgerskap på 1720-tallet':Tees Anderssen, død før 1729, borger men fraværende 1720, har en halv skute som han seiler på Danmark med, fører til små trelast, bringer tilbake litt kornvarer som han holder en ringe husnæring med 1722, hane enke lignet 1729 til rd 2-0.Aasmund Anderssen, † før 1722, borger 1720 med bevart borgerbrev på papir datert 29. mars 1686, jf hans enke Susanna 1722.Hans Michelsen, borger med bevart orgerbrev 1720, gammel sjømann, kan ikke lenger tjene for hyre og er derfor i slett tilstand og uten næring 1722, men er dog tilsatt som losmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anders Thisen (vel nr. 1 i innlegg 5) nevnes som skipper av en skute på 15 lester i Tønsberg tollregnskap 1666 (Oscar A. Johnsen, Tønsbergs historie, 1934).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

Thees Andersen Berg ble jordet i Nordre kirkegård i Tønsberg 29. august 1727, 68 år, 8 måneder, 3 uker og 2 dager gammel:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.