Gå til innhold
Arkivverket

[#42697] Hol i Hobøl 1610


Gjest Jan Nordum
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Nordum

I forbindelse med en rettsak i Bærum rundt 1609/1610 nevnes en Ingeborg på Hol i Hobøl. Noen som vet hvem hun var ? Hvem hennes foreldre var ? Og hvorfor hun skulle være involvert om i en strid om en gård i Bærum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

I Hobøl har vi gårdene Hol og Hul, og de staves ofte likt tidlig på 1600-tallet. I registeret for Fredrikstad lagtingsprotokoll 1607-15 er Hans Hul skrevet inn som Hans Hol. Hans Hul var gift med en datter av den godsrike lensmannen Simen Aslaksen på Store Hol i Askim, men hadde hverken i 1613 eller senere jord i Bærum. Heller ikke lensmannen kan knyttes til gårder i denne bygda.Jeg kjenner denne 1609-saken fra Oslo lagtings protokoll,men har ikke kunnet koble den til Hul, slik at det sannsynligvis dreier seg om en dame på Hol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Takk for svaret. Forsøkte å koble dette opp mot andre rettsaker fra 1570 og 1590 årene,om blant annet gården Dæli i Bærum er nevnt.En gård som 1647 var eid av Tor Haslum. Spørsmålet er om han kan knyttes til Rasmus Ennersen og hans søsken nevnt 1573. Og/eller til Rasmus Gundersen fra Skofterud i Eidsberg.Nevnt 1574 sammen med Barbra Haslum, som muligens eide part i Skofterud. Kan Rasmus Ennersen og Rasmus Gundersen være en og samme person ? Og er Barbra Haslum fra Bærum og ikke fra Rakkestad som antydet i NST ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Da får jeg vise til min artikkel 'Guttul Torkelsrud og hans etterslekt' i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XL, hefte 1 (2005), s. 35-36, der jeg mener å ha sannsynliggjort at Barbara Haslum er identisk med Barbara Rasmusdatter på Hafslund i Skjeberg. Barbara Hafslunds sønnesønn, Baard Amundsen Torp i Skjeberg, satt i 1624 med 10 lpd i Skofterud i Skjeberg. 1573-saken berører derfor neppe Skofterud i Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Da får jeg vise til min artikkel 'Guttul Torkelsrud og hans etterslekt' i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XL, hefte 1 (2005), s. 35-36, der jeg mener å ha sannsynliggjort at Barbara Haslum er identisk med Barbara Rasmusdatter på Hafslund i Skjeberg. Barbara Hafslunds sønnesønn, Baard Amundsen Torp i Skjeberg, satt i 1624 med 10 lpd i Skofterud i Skjeberg. 1573-saken berører derfor neppe Skofterud i Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Din tolkning kan være riktig.Men andre tolkninger er også mulige.Ikke minst fordi brukeren/eieren av Skofterud i Eidsberg rundt 1590 heter Rasmus Gudmundsen.Altså nesten det samme som Rasmus i den tidligere omtalte rettsaken. Når det gjelder Barbara Haslum så vet vi ikke hva hennes far het.Hun trenger derfor ikke å være en Rasmusdatter.Rasmus Ennersen/Gund hadde to søstre hvorav minst en sannsynligvis bodde Bærum. Den omtalte Barbra Haslum kan derfor være Rasmus Ennersen/Gundersen/Gudmundsens søster. Ettersom navnet Haslum nevnes to ganger i forbindelse med en Rasmus med tilknytning til Østfold,er dette også en mulig tolkning av disse sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Rasmus kalles Enersen i 1609-saken for Oslo lagting, men Endresen i sakens oppfølging i 1613 samme sted. Her nevnes også Prinsdal, og da har vi Rasmus Endresen som ifølge Niels Stub 1575 ble tilkjent Prinsdal og Dæli. Denne Rasmus er ved flere anledninger kalt Endresen, og da har jeg ingen tro på at han skulle være identisk med Rasmus Gudmundsen Skofterud i Eidsberg, der farsnavnet er bekreftet gjennom et oppbevart segl.Også jeg har tidligere antatt at 'Rasmus Gund:' som i 1575 bepliktet seg på 'Barebra Haslems wegne' var identisk med Rasmus Gudmundsen Skofterud i Eidsberg. Det faktum at Barbra Hafslunds sønnesønn senere eide 10 lpd i Skofterud i Skjeberg har senere gitt meg en annen oppfatning. Det finnes bortimot ti skrivere i den åpenbart danskfødte Niels Stubs lagtingsprotokoll. Flere av disse var trolig dansker som ville ha problemer med å skille mellom Hafslund og Haslum, og vi ser da også av dokumenter fra 1500-tallet at gårdsnavn forvrenges til det uigjenkjennelige.Ettersom vi tross alt har en Rasmus Gudmundsen på Skofterud i Eidsberg i 1575 (farsnavnet bekreftet 1587), er jeg enig med deg at vi ikke uten videre kan se bort fra at lagtingsaken berører Skofterud i Eidsberg. Opplysningen fra lagtingsaken om at Skofterud skulle ha landskyld til hospitalet får jeg imidlertid ikke til å stemme med noen av de to gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Takk for svaret. Jeg har også hatt litt problemer med å få hospitalgods til å passe med disse to gårdene. Kanskje er det slik som du antyder at det ikke er noen av disse ? Var inne på tanken om at det kunne være Skofterud i Vinger,uten at jeg husker hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.