Gå til innhold
Arkivverket

[#42698] Fødsels, dåps og vielse attester


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Min bror og jeg hadde en diskusjon angående praksisen på fødsels, dåps og vielse attester på 1800 tallet og inn i 1900 tallet. Var det vanlig å få dette eller var det noe en måte spørre etter? Grunnen til at dette kom opp er at vi kan ikke finne noen slike papirer etter våre besteforeldre. Hva tror dere? Og har noen av dere sett (kommet over) noen slike attester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har arvet gamle fødsels og dåpsattester etter oldeforeldre og min farfar . Den eldste jeg har er utstedt av prest ved Fødselsstiftelsen i 1847 , ( bekrefter fødsel 8 sept, dåp 9 sep 1833.) min oldemor.Den neste er en attest fra Sogneprest Brun kopier fra Trefoldighetskirkens Ministerialbog-Bekrefter fødsel 30 Jan 1859, dåp 13 juni 1859 ogAttesten er undertegnet og stemplet med lakksegl 19 des 1872. ( Betalt med 16 Shiling)Som du ser er disse attestene skrevet ut i ettertid, av prestene.I tillegg har jeg flere Ko-kopp-indpodningsattester fra ca 1833/34 som inneholder opplysninger om foreldre og barns navn og dato for Koppevaksine. Disse attestene er utstedt samme år.Vielsesattester var det vanlig å få ved ekteskap i alle fall etter 1900. Dette kan sikkert eksperter svare bedre på. Men det er det jeg selv har erfart.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Tusen takk, Gunn for utfyllende svar. Jeg hadde en formening om at det ble skrevet attester, men min bror mente at det ikke var vanlig. Så hvorfor det ikke fins noen etter mine besteforeldre blir en annen sak, kan være at de ikke tok vare på det?! Det hadde vært gøy å sett en gammel attest med lakksegl. Nina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det vart vel skrive ut attestar når folk hadde bruk for det. Det var først og fremst når dei flytta, og når dei skulle gifte seg i eit anna prestegjeld. Flytteattesten var m.a. dokumentasjon på om personen var gift eller trulova på flytte-tidspunktet. Dei som ikkje flytta, hadde gjerne ikkje bruk for nokon attest - og då vart det ikkje laga nokon attest. Og så mykje papir som er kasta oppgjennom åra, er det vel mest eit under når vi finn noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.