Gå til innhold
Arkivverket

[#42709] Statsarkivet Tr.h. Hva skal jeg søke i først?


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Har forsøkt i mange år å finne aner til min tipoldemor Ragnhild Ivarsdat, (Masdal), f. 1800 - 1812 i Ulstein prestegjeld. Har forskjellige årstall på hennes fødsel.Hun var g 1840 m Jahn Paulsen Aarsnes fra Hjørundfjord, de var bosatt på Flesjesund (Sulesund). Dette vet jeg. 1865-tellingen er hun 65 år.Kirkebøker har gått med i brann, og i de lister jeg har funnet finner jeg ikke henne, eller om hun er der, så er ikke hennes foreldre nevnt.Da hun utenfor ekteskap fikk sønnen Halvor Pedersen i 1832 (i Ulstein pr.gj.) er folk fra nabogardene Kyrkjebø og Sulebak faddere, disse har delvis røtter til Masdal og andre garder på Vartdal. En av fadrene er en av sønnene til Asbjørn Iversen Masdal/Kyrkjebø f. 1797, han kan i prinsippet være hennes bror, - men det er ikke en hypotese en gang! Far til Halvor var Peder Halvorsen Hatlehol i Borgund. Han skulle eie mye, og skal prøve å finne skifte der, men det sier jo lite om hans mor.Nok om det. Jeg skal en tur til Tr.h. og lurer på hva burde jeg først forsøke å finne av tilgjengelig materiale? Tror hun var datter av Ivar Olsen Masdal/Vartdal, som senere bodde i Vik, Ulstein, han var gm Johanne Hansdtr Fram-Rise. I bygdeboken er ikke Ragnhild nevnt. Så egentlig har jeg ingen sikre kilder på dette.Tar mot alle tips med takk! mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Hei! Jeg ville vel først finne giftermålet i kirkeboka, der skal hennes fødselsår og fars navn forhåpentligvis stå. Jeg fant vielsen på FamilySearch, da vet du hvilken bok du skal lete i: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500221318487&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeJeg fant denne dåpen i 1797: Lenke. I så fall er det denne familien i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet hentet fra de skannede kirkebøkene. Så vidt jeg kan tyde er føde/bosted Masdahl og faren skrevet som Ivar Masdahl. Post nr. 8. 5/7-1840. Mvh. Rune Thorstensen

bilete1371.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei!Hvis du ser på forloverene så er en Johannes Iversen en av forloverene(oppholdstedet hans klarer jeg ikke helt å tyde), og den familien fra 1801 ovenfor er det en Johannes Iversen på 19 år. Han kan være bror til din Ragnild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vil bare gjøre oppmerksom på et par ting. Dersom man ser på 1801 tellingen på gården Masdahl, ser man der i alle fall er to Ivar som kan være faren. Ved vielsen i 1840 er alderen oppgitt til 39. Lenkene i innlegg nr.2 viser en dåp i 1797 og i tellingen 1801 på gården Myklebust er denne Ragnhild 6 år gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei!Til Marianne: Jeg ser i innlegget ditt og jeg tolker deg slik at Asbjørn ikke er bror til din Ragnhild?Hvis jeg har forstått deg riktig, hvilke kilder har du det fra?MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Tusen takk Hilde, Lars og Rune, skal prøve å sortere her.Først, jeg har holdt på i mange år med min tipoldemor, også da jeg ikke hadde vett til å registrere kilder! På et eller annet tidspunkt har jeg fått vite at Iver Olsen Masdal var faren, men er ikke så sikker på det, har vel vært låst i denne I. Olsen!Den Iver Olsen jeg har holdt meg til, giftet seg i 1806 med Johanne, så her kan jeg være på et blindspor eller det er et barn før han giftet seg. Hilde: dåp (rekonstruert kirkebok etter brannen) født 1797 - er det riktig Ragnhild? Denne Ragnhild er konfirmert i 1814 og gift i 1817. Altså hun har vært gift før da hun gifter seg i 1840. Men hvorfor finner jeg henne ikke i tellingen 1801 når hun var født 1797? Ingen anmerkning om at hun er enke i 1840? Eller er det det som står som kommentar i kirkeboken, klarer ikke å tyde det.Rune og Lars: Ja, forloverne er interessante, Johannes Iversen (og trolig Kirkebø), den andre kanskje Simon Iversen Kirkebø??Ang. Asbjørn Iversen Masdal/Kirkebø - Kyrkjebø som vi kaller. Jo, det kan være bror til Ragnhild, vet ikke. Der er ikke så mange gårder på sørsiden av Sula (en øy); Kyrkjebø er en, Sulesund en annen, og også Sulebakk. Og på en av de to Sulebak-gardene var der en sønn av Asbjørn Iversen som slo seg ned, og Asbjørn Iversen døde der. Og navnet Jahn blir brukt i den slekta også, min tipoldefar var den første som hadde dette fornavnet i denne grenda, han kom fra tvers over fjorden for sørsiden av Sula. Og min far het også Jan.Ragnhild var altså 40 år da hun giftet seg, kan ha vært gift før, vet ikke, hun får kun to barn: Peder Johannes i 1842 og Ingeborg Anna i 1844. Og i tillegg hadde hun Halvor fra før.Men fortsatt - hvordan kan jeg finne ut hvem Iver var Ragnhilds far med sikkerhet?Han kalles altså Iver Masdal i 1840, dette skulle kanskje tyde på at det ikke er den Iver Olsen Masdal jeg har trodd, for han bodde i Vik, - og kalte seg gjerne det, - og denne Iver døde i 1835 i Vik, Ulstein.Føler at dette blir eliminasjon, finne ut om hvilken Iver kan var hennes far!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Eit par ting: Ved vigsla står det tydeleg 'Pigen', og ingenting om noko tidlegare ekteskap (skifteattest m.m.). I tredje siste kolonne står 'Havt de naturlige, Begge i Barndommen' - altså om koppar. Ragnhild er ifl. dette 39 år (i 1840), og kan godt vere fødd etter folketeljinga i februar 1801. Trulovarane er Johannes Iversen Masdahl og Simon Iversen Kirkebø.Kyrkjebøkene brann i jula 1832, og protokollen med innsamla data har ein del feil og ganske mange manglar. Det vil seie at 'di' Ragnhild kan mangle, eller stå med feil årstal. For ordens skuld var både Ragnhild og Ivar nokså vanlege namn (36 og 19 av 1709 personar i Ulstein 1801) . Og det er vel ikkje ein gong sikkert at far Ivar budde i Ulstein prg. i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Jeg vil råde deg til å finne ut når både Iver Iversen, Masdahl, 51 år i 1801 og kona Inge 40 år i 1801 døde. Deretter å se om det finnes skifte etter dem. Hvis du er så heldig å finne et skifte, så står som du sikkert vet hvem barna er. Det samme gjelder denne Iver Vik som døde i 1835.Nå vet jeg ikke om det finnes kirkebøker over de døde i Ulstein, men du må være klar over at det finnes dødslister som både soreskriveren og lensmannen førte. Det er ikke sikkert at alle ble ført i kirkeboka. Presten førte jo den kirkelige handlingen, og de som ikke ble begravet, ble som regel ikke ført i kirkeboka.Dødslistene for Møre og Romsdal finner du i statsarkivet for Trondheim.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ja, det er som du sier Ivar så mange feilmarginer og uklarheter, så selvom jeg har 'mange tips' så har jeg svært lite fakta.Igjen bare tror fra min side at: Johannes Iversen Masdal trolig bror til Asbjørn Iversen som brukte Kyrkjebøen el. (Lassegarden)Sula. Simon kan være broren. Men dette beviser ingenting annet enn at to av de nærmeste naboene var forlovere!Samtidig, far til Ragnhild, Ivar Masdal, på nabogarden Asbjørn Ivarsen Masdal, kan være et spor å følge. Far til Asbjørn, Iver Iversen g2g, Johannes Iversen født i 1. og Asbjørn i 2. ekteskap. Må forsøke å finne noen skifter etter folk på Masdal (og eller langs Vartdalsstranda).Finner ikke oversikt over skifteprotokollene som er aktuelle. ?? Skal kose meg på gamle Statsarkivet før de flytter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Jeg finner heller ikke noe oversikt over skifteprotokollene. Men kanskje noen på dette forumet har oversikt, hvis de fins da...Du kan også ringe eller skrive mail til statsarkivet i TrondheimLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Trodde ikke tema skulle dreie seg så mye om personer som det er blitt, så overskriften blir misvisende, kan den endres til 'Foreldre til Ragnhild Iversdtr. Masdal'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Marianne.Hvis du ikke finner skifte etter disse personene jeg har nevnt ovenfor, så må du lete etter skifter til Ragnilds eventuelle søsken.Og ja, du har nok å ta tak i, de er jo nettopp derfor vi driver med dette, ikke sant??:)MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Jeg skal også følge med debatten å prøve å hjelpe til så godt jeg kan. Det er gøy å hjelpe andre også:)MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ettersom diskusjonen er blitt på personen Ragnhild Iversdatter Masdal har jeg lagt inn nytt tema for å fortsett med hennes navn. Det er kjempehyggelig at så mange kommer med tips, enda jeg bare tenkte å få råd om kilder å lete i. Her er det nye tema Ragnhild Iversdatter Masdal # 42744 Lenkemvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.