Gå til innhold
Arkivverket

[#42712] Teodor Olsen Aaserud, Aurskog


Gjest Knut Skjånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skjånes

Teodor Olsen Aaserud var født 21. november 1832 i Aurskog, Akershus. I følge to amerikanske kilder emigrerte han til USA i 1853 eller 1854 og skal ha reist sammen med en bror som het Ole. Begge brødrene tok i USA familienavnet Berg. I bygdeboken for Aurskog og Blaker finnes ingen bror med navnet Ole og jeg trenger hjelp til å lese i Ministerialboken for Aurskog om denne utflyttingen. Jeg klarer nemlig ikke å lese håndskriften.Kan noen hjelpe meg? Jeg vil altså vite når Teodor Olsen Aaserud meldte utflytting fra Aurskog og om en bror meldte uflytting samtidig. Jeg takker på forhånd for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Først lenke til utflytting Lenke1854 s.295 nr. 19 står Theodor. S.296 nr. 25 står det en Ole Gudmunds. Åserud og videre nr. 35 en Ole Olsen, men kan ikke lese stedsnavnet der.Da har jeg sjekket 1852/53/54, og det var alt jeg fant.Kanskje noen andre kan prøve å lese det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Jeg leser innføringen i ministerialboken som Theodor Olsen Aaserud i(? ) Stubjahr, og dette er således den personen jeg leter etter. Det var to husmannsplasser i Aurskog med navnet Aaserud, den ene var eid av gården Stubjar nordre og den andre av Stubjar søndre. Theodor kom fra plassen under Stubjar søndre. Ole Gudmunds. kom neppe fra denne plassen og jeg registerer at ingen bror av Theodor meldte utflytting samtidig med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.