Gå til innhold
Arkivverket

[#42714] Anne Margrethe, gift Jansson. Utflyttad till Sverige.


Gjest Emma Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Emma Johansson

Kan någon hjälpa mig finna föräldrarna till Anne Margrethe född 24 feb. 1899 i Norge. Hon gifte sig med Karl Mauritz Jansson från Uddevalla och fick två barn. Else Synnöve 1921 och Edith 1927. Båda barnen föddes någonstans i Norge. Anne Margrethes far kan ha varit Resande, men det är inte helt säkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kom Karl hit til Norge eller dro Anne til Sverige? Da kan han jo stå som emigrant. Så barna het Gustafsson var hun gift her først? Det står vell i dåpsatesten hvor de er født? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emma Johansson

Jag tror att Karl arbetade i Norge. När Karl och Anne gift sig och fått barnen flyttade de till Sverige. Anne var inte gift Gustafsson utan det var flickorna som gifte sej med två bröder i Sverige som hette Gustafsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jansson, Anne MargretheHagarnev 45 läg 101 451 00 Uddevalla (Boendeadress 1 nov 1970)Död 23/6 1974.Kyrkobokförd (1974) i Uddevalla, Uddevalla kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 24/2 1899 i Norge.Gift kvinna (9/1 1921). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Uddevalla, Uddevalla kn (Västra Götalands län, Bohuslän) Bäve, Uddevalla kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: NOKällor: MTL 71 / RTB 74 Vet de ikke noe på kirkekontoret? Min morbror bodde i nabo veien til Tureborgsvegen på samme tid som Anne Bodde der. Verden er liten i dag. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Edvin Nilsen m b Hf g Smedsvend 1854 Sverige N S 5174 Eva Nilsen k b Hm g Hustru 1862 Sverige N S 5175 Einar Nilsen m b S ug Visegut 1885 T N S 5176 Arthur Nilsen m b S Søn 1889 T N S 5177 Valborg Nilsen k b D Datter 1892 T N S 5178 Harald Nilsen m b S Søn 1894 T N S 5179 Alf Nilsen m b S Søn 1896 T N S 5180 Anna Nilsen k b D Datter 24021899 T N SDigitalarkivet 2004. Rettar til databasen: DigitalarkivetDe bodde i Haakon den Gamles Gade 256, er det noen som vet hvilke nr det er i dag? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

En av fadderne er Nils Jansen. Fant en Nils Jansen f 1820 i Sverige. Vedhugger i tollbodgaden i Tønsberg, bor med dattern Stina Jansen f 1848. Dette er kansje Anna M sin far og tante?. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Korsvoll

Hei Emma,Iflg.skanna kirkebok Tønsberg/Vestfold 1875-1885 Klokkerbok under ekteviede den 17.1.1884 side 389, nr. 4 Er Edvind født 14.2.1854 i Sillerud,Värmland og Eva Kristine er født 12.7.1862 i Naverstad,Bohuslän.Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Naverstad 1853-1870 143504F1 13120 SCB-kod: 143504 SD-suffix: F1 Kön: K Födelsedatum: 1862-07-12 Förnamn: Eva Christina Adress: Elfsborgs län Mannens titel: Garfveriarbetare Mannens förnamn: Göran Mannens efternamn: Hubert Kvinnans titel: Fästekvinna Kvinnans förnamn: Sofia Kvinnans efternamn: Nilsdotter Övrigt 1: Barnet oäkta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nilsson, Edvin Dräng (ogift man)f. 14/2 1854 i Sillerud, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 18/3 1879 från Snarkil, Sillerud, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 552Emibas emigrationsakt: Sillerud S 1879 014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I fødtsels boken står det Backen socken i Elfsborgs län. Finner en Sofia Nilsdotter f 1839 i Backen Skållerud. Hun er gift med Jonas Bryngelsson f 1841 i Dalskog. Barn Augusta 1870 og Karl Albert 1877. Kansje noen kunne sjekke det ut? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emma Johansson

Hej Hanne och Björg! Jag vill tacka så mycket för hjälpen!! Men jag undrar bara - Smedsvend, är det ett yrke? Är det samma som svenskans Smed? Och ordet Visegut, vad är det? Gut betyder väl pojke på svenska men Visegut har jag aldrig hört förr.Hälsningar Emma Johansson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

visegutt er springpojke og smedsvend er en som lærer yrket. Er det bra i Uddevalla i dag? Har min mormor på Dalaberg, min mor gikk på Bæve skola. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emma Johansson

Hej Hanne!Jo tack, det är bra i Uddevalla. Bäve skola, där har jag också gått en gång i tiden. Har du släktforskat länge. Jag började för ett par år sedan och jag tycker det är så svårt att läsa i kyrkeböckerna. Men jag hittade ialla fall Anne Margrethes döttrar. De var båda födda i Tönsberg. Och Anne hade visst en del syskon. Då finns det släkt i Norge. Anne Margrethe var min sons farmors mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emma Johansson

Hej. Men nu förstår jag inte riktigt. Hanne, du säjer att Annes far skulle heta Edvin Nilsen. När jag läser i Scanna Kirkeboker, födde og döpte 1899 sid 46. Där ser det ut som om fadern hette Rickard Adolf Edevardsen. Men jag vet ju att Anne hette Nilsen som ogift. Nu fattar jag ingenting. Mvh Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Den du har er far til barnet under. Far står først, så mor.Jeg begynte å intresere meg for slekt når jeg var 10, nå 37. Håård heter min familie i Uddevalla. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Emma Johansson

Hej! Kan Hanne eller någon annan hjälpa mej att läsa vad det står om Alf Kristian Nilsen. Vem gifter han sej med och vad är brudens fars namn Vestfold, Tönsberg, Ektevigde, 18 januari 1927Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.