Gå til innhold
Arkivverket

[#42726] Karl Fredrik Larsen (Grønnerud) f. 1845 Nes på Romerike


Gjest Vidar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

I Nord-Odal bygdebok bind I (gammel serie), side 222 og 224 finner jeg Karl Fredrik Grønnerud (1845-1899) g 1868 med Anne Julie Hansdatter fra Ekornholdhagen i Nord-Odal. Det antydes videre at Karl Fredrik var fra Lybekk ved Togstad i Nes. I bygdeboka for Nes (bind III, side 449) står det om Lybekk, men jeg kan ikke finne Karl Fredrik. Navnet Grønnerud er imidlertid nevnt. Hvem var Karl Fredrik og hvor kom han fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hvis du tar en titt på side 139 i boka 'Löst og fast fra Grönnerud' utgitt i 2005, forfatter Ove K Grönnerud, finner du kanskje ting av interesse.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Karl Fredriks konfirmasjon her: Nes Mini I 8 1859 - 1874 Kort 8/18 konf.nr.18, s. 208.Konfirmert 6/10 1861 - 19 Sønd.efter Tref.Carl Fredrik Larssen f. 19/12, dpt.: 26/12 1845 Lybak(forh) Togstad. Lars Olsen Grønnerud af Odalen og H. Anethe Dorthea Austad?? Karakter: Godt og Ulastelig. Vaksinert: 26/9 eller 26/7 1850.Skal se om jeg finner Dåpen også, men der er det 'Skikkelige kråketær' i denne årsperioden han er født!!Finner ham ikke hverken i slutten av 1845 eller starten av 1846 - det er skille på kirkebøkene akkurat da og noen ganger overlapper de hverandre. Flere barn døpt den 26/12 1845, men ingen Carl Fredrik - kan han være inskrevet i Odalen - Togstadgården er vel akkurat på grensa til Hedmark - er den ikke??Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Takk Lillian! Jeg har også vært inne på Raumnes Historielags avskrifter av kirkebøkene [url="http://aasvangen.link.no/Kirkebok/1800.htm>http://aasvangen.link.no/Kirkebok/1800.htm og finner heller ikke Carl Fredrik blant døpte gutter 1840-1849.Togstadgrenda ligger en snau kilometer fra grensa til Odalen. Et karttips for å finne steder i kommuner på Øvre Romerike -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Når Karl (Carl) Fredrik dør på Illgo i Nord-Odal 18/2 1899 (begraves 1/3) er fødested oppgitt å være Lybæk i Nes (Romerike) - Lenke. Det er sikkert her bygdeboka har denne informasjonen fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Hei Per!Jeg spurte på biblioteket etter boka du viser til (2), men uten at de kunne finne den. Hvor kan jeg evt. få tak i boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei, jeg har kjøpt et eksemplar av denne boka som ble utgitt i 2005. Du kan få låne mitt eksemplar, og ønsker du å kjøpe vet jeg hvor den kan fås. Jeg vet ikke om boka finnes på bibliotek. Den har ikke noe isbn-nummer.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.