Gå til innhold
Arkivverket

[#42727] Nils Jacobsen f caa 1724-27 på Tjøtta(?)/Herøy,Sandnes,Stamnes


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Nils Jacobsen som er oppgitt å være 52 år da han ble gravlagt på Stamens kirkegård 24.p.trinit.1775/76. Han ble trolovet med Anna Olsdatter Lovøen 20.p.trinit.1753 i Sandnes kirke, og de ble gift 06.01.1754 i Sandnes kirke. De var brukere i Lovøen i Herøy. Har funnet disse barna i kirkeboka:1)Martha Dorthea Nilsdatter døpt 27.12.1756 i Sandnes kirke og konfirnert 02.07.1775 i Herøy kirke. Hun var gift med Peder Jonsen, og det var skifte på Martha i 1801 i Ormsøen.2)Ingeborg Nilsdatter døpt 02.07.1759, og konfirmert i Herøy kirke 12.07.1778. Ved morens skifte i 1785 var hun i tjeneste i Alteren hos Iver Johansen3)Maren Nilsdatter døpt 26.12.1762, og trolovet med Nils Hansen Sørra 29.12. 1790, og de ble gift 0910.1791.Begge deler skjedde i Alstahaug kirke, og de er blant mine aner gjennom datteren Doreth Anna døpt 03.05.1793. Regner med at det er denne Maren Nilsdatter som var i Gotteløen i Herøy ved konfirmasjonen 5.p.trinit.1780. Hun var i tjeneste hos Ole Rasmussen i Alteren i 1785(skiftet etter moren og opplysninger i kirkebok samme år da hun får sønnen Hans døpt).4)Jacob Nilsen døpt 29.09.1765 i Herøy kirke, og konfirmert i Alstahaug kirke 24.06.1781. Det er også en Jacob Nilsen som er 12 år ved morens skifte i 1773, men jeg tror at det kanskje kan ha blitt byttet om på tallene slik at det skulle stå 21 år. Det passer jo nesten iallefall.Nils Jacobsen ble gravlagt 24.012.1776, og er oppgitt å være 52 år. Jeg har sjekket kirkebøkene for Alstahaug, Herøy og Sandnes 1714-1734 uten å finne noen Nils Jacobsen som døpt. Har sett Tjøtta 1723-1734, og biblioteket mangler årene 1714-1723 på mikrofilm. Her har jeg 2 aktuelle kandidater:- Jacob Nilsen Strandens(?) barn Nils døpt 5.p.epiphan. 1726 på Tjøtta-Jacob Nilsen Omnøens barn Nils døpt Dom. 2.paascat 1727 på Tjøtta. Finner også Jacob Nilsen Omnøen som trolovet med Marit Joensdatter Fer.3. tia paascat 1724. Det er muligens denne Marit Joensdatter som i 1747 er nevnt i skiftet etter broren Lars i Arenvigen på Tjøtta. Da var hun død, og her er det nevnt noen sønner med Jacob til far men ingen Nils. Det kan bety at denne Nils faller bort her, men er det den samme Marit Joensdatter som ble trolovet i 1724 som den som er nevnt i skiftet i 1747? Det kan jo se ut slik.Da står jeg jo igjen med Nils Jacobsen fra Stranden døpt 5.ptrinit.1726. Har noen mulighet til å slå opp i kirkebøkene 1714-1723 for å finne ut hvem dennes far Jacob Nilsen Stranden(?) var gift med? Stranden er noe usikkert, og det kan være et annet gårdsnavn siden kirkeboka akkurat når det gjaldt gårdsnavnet her var vanskelig å lese.Som konfirmant trinit. 1745 i Alstahaug kirke finner jeg Nils Jacobsen Kjerringviken på 18 år. Han var vel kanskje i tjeneste der?Noen som vet noe om min ane Nils Jacobsen her? Kan han fra Omnøen utelukkes? Var min Nils Jacobsen fra andre steder enn Alstahaug prestegjeld? Det står ikke noe om det i forbindelse med trolovelse og giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser at jeg tidligere har registrert en Jacob Nilsen og Maren Larsdatten som trolovet og gift i 1718 med blant annet Nils Jacobsen som sønn, men denne Nils var det skifte på i 1781 og han hadde en helt annen kone(Synnøve Jacobsdatter). Disse holdt heller ikke til på Stranden, men i Brakstad, Nordbostad og Hestøen da barna ble døpt. Er det flere Jacob Nilsen som ble gift på Tjøtta 1714-1723?Jeg lurer også på hvor kirkeboksidene for Tjøtta 1714-23 har blitt av på mikrofilmene? Hvert enkelt sogn Alstahaug,Sandnes og Herøy er ført fra 1714-1737, og Tjøtta er ikke ført under noen av disse? Har årene 1714-1723 havnet på en annen mikrofilm enn PF-412 og PF-413? I såfall på hvilken mikrofilm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan ikke være den Nils Jacobsen som er sønn av Jacob Nilsen og Maren Larsdatter som er min ane, og denne Nils er det skifte på i 1781. Dennes søsken som var arvinger stemmer overens med barna til Maren Nilsdatter og Nils Jacobsen.Så hvor kom da min ane Nils Jacobsen fra. Forøvrig har jeg skrevet feil tidspunkt tidligere for når han ble gravlagt, og han ble gravlagt 24.p.trinit.1777(ikke 1776 som tidligere skrevet). Da blir han jo født ca 1725. Alderen er oppgitt å være 52 år ved dødsfallet.I alle Alstahaug sine kirkesogn finner jeg kun 2 Nils Jacobsen som kan passe for perioden 1714-34. For Tjøtta har jeg bare tilgang til fra 1723. Den ene er han over som ble døpt på Tjøtta 5.p.epiphan 1726 med Jacob Nilsen Stranden som far, og som det er skifte på i 1781. Den andre er Nils Jacobsen døpt 2.paascat 1727 med Jacob Nilsen Omnøen som far. Der er moren nevnt i et skifte i 1747 som død, og ingen Nils er nevnt som hennes barn. Så begge dem jeg har funnet er utelukket fra å være min ane.Hvor skal jeg lete nå? Har også sett i kirkebøkene for Nesna 1722- på 1730-tallet uten å finne noe. Kanskje har det kommet til nye lesere som vet mer om min ane Nils Jacobsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser på en av forloverne til mine aner Nils Jacobsen så heter en av disse Hans Joensen Tomasli, og jeg finner en Hans Joensen på 52 år i Tomasli i Velfjord i 1769 på innrulleringen. Dette ga meg iallefall et spor slik at jeg søkte på Family Search og fant en Nils Jacobsen døpt i Velfjord 30.12.1725 med far Jacob Nilsen. Finner en Jacob Nilsen og Doreth Arentsdatter gift i 1719 i Velfjord på Family Search.Det er skifte i Velfjord i 1739 på Jacob Nielsen i Storbørja, hvor kona da er nettop Doreth Arentsdatter. Barn: Brønnild 17 år, Marit 10 år og Nils 8 år. I 1740 er det skifte på Jacobs bror Hans Nilsen i Aas nedre, og Jacob Nilsen er da død bror. Barna hans arver selvfølgelig, og her har Nils blitt 9 år.Nå stemmer ikke alderen ved skiftene her helt i forhold til den Nils som ble født i 1725, men han som ble født i 1725 kan være død som liten og en senere bror kan da ha fått samme navn. Eller opplysningene på Family Search kan være feil. Min ane Nils skal jo være født ca 1725 ut fra dødsfallet i 1777, men han kan jo ha fått noen år for høy alder ved dødsfallet.Nå lurer jeg om om den Nils Jacobsen som var sønn av Jacob Nilsen og Doreth Arentsdatter i Storbørja i Velfjord kan være min ane og i såfall da selvfølgelig også hans foreldre?Noen som vet noe om Nils Jacobsen i Storbørja i Velfjord? Er også interessert i å høre om han kan avkreftes som min ane(evt. at han ble gift med andre enn Anna Olsdatter, døde ung osv.). Mulig jeg burde ha tatt opp dette som nytt emne siden min ane Nils kanskje kom fra Velfjord og ikke fra Tjøtta, Herøy,Stamnes osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest marit johansen

Kan hende dette blir på unyttig information Niels Jacobsen nevnes i skifteprot til Anders Jacobsen , Rødsøen anno 1778- i Skrifter fra Tjøtta 1686 - 1780 Kurt Jacobsen ,som creditor og får tilbake 2 rd-1-8 bak hans navn står Huusviigen fordrede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret, men jeg tror dette må være en annen Nils Jacobsen siden min Nils Jacobsen holdt til i Lovøen i Herøy og ble gravlagt 09.11.1777(altså før skiftet etter Anders Jacobsen ble holdt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.