Gå til innhold
Arkivverket

[#42728] Hvem var Golla Michelsdatter Lille Elfrum? (Lånke, Stjørdal)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Ifølge den gamle Lånkeboka (side 807) under Vestre Elvran ble Ole Ivarsen Elverum i sitt tredje ekteskap (1733) gift med Gudlaug Mikkelsdatter Elverumsgjerdet. Jeg så trolovelsen i kirkeboka idag og der kalles hun Golla Michelsdatter Lille Elvrum. Datteren Ane ble døpt Fest omn Sanct 1736, far: Oluf Elfrom, mor: Golla.Golla er vel muligens en variant av Gudlaug, og Lille Elverum - er det Elvermoen?Jeg finner ingen spor etter denne Gudlaug/Golla i bygdeboka. Er det noen som aner noe om hennes opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg hadde visst ikke forberedt meg godt nok i mitt første innlegg! Jeg ser i FT 1801 at under Elverum Stor finnes gårdene Elverum Lille, Elverum Store og Elverumsmo, hvor brukerne er bonde og gårdbeboer. I manntallet for 1660-årene finnes Allfrum, Lillalfrum og Ellmo. Jeg får konferere nærmere med bygdeboka og forsøke forstå hvordan dette henger sammen.I kirkeboka ser jeg stort sett Elfrum/Elfrom, men også Lille Elfrum og senest idag Storelfrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.