Gå til innhold
Arkivverket

[#42735] Lom til Heidal


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

I 1889 fikk kirkesanger Jørgen Nielsen f.1864 Lom skjøte på Steinfinnsbø av Øistein Syversen for kr 7500 Jørgen Nielsen f.1846 Lom, gm Kari Nielsen f.1841 Vågå Fra hvilken gard i Lom kom Jørgen? Hvilken forbindelse er det mellom Øistein Syversen og Steinfinnsbø? Hadde ekteparet barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Da ungkar og kirkesanger Jørgen Nilsen giftet seg i 1870, er han oppført med alder 23 3/4 år, fødested Sem prestegjeld, og med far; Nils Jørgensen Roberg av Sem prestegjeld.Av de scannede kirkebøkene for Sem går det fram at Jørgen var født 27. september og døpt 11. oktober 1846 i Valløe kirke, Slagen sogn i Sem. Foreldrene var gårdbruker Nils Jørgensen og hustru Christine Larsdtr. Roberg.Jørgen og Kari var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg kan kommentere at Stenfinnsbø hadde flere eiere på 1800-tallet. Bl.a. var det folk fra Bjørnstad i Vågå involvert. Olea Olsdatter (Sæter) ble enke og reiste til Amerika med barna. Øistein Syversen hadde muligens kjøpt garden etter henne på auksjon. (Det var forøvrig en Øistein Syversen i Hovda FT 1865/1900). Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Aud, du har nok rett. Jeg kan ikke finne noen Jørgen på Agneberg i Lom. Yrket klokker/kirkesanger og navnet Nilsen er ikke uvanlig for folket på Agneberg så en feil kan lett oppstå. Helge.Takk for oppklaringen. Jeg har brukt Østen istedenfor Øistein. Har funnet ham på Hovde. Han selger forøvrig Hovde til Frits Kiær i 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.