Gå til innhold
Arkivverket

[#42736] Hjelp til tyding av forlovelsesærklæring i Domkirken i Bergen.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger en smule hjelp. Johanne Martine Pedersen giftet seg i 1842 med Andreas Andreassen Norbeck. Hun bruker også etternavnet Wilhelmsen. Kan noen forbarme seg over mitt dårlige syn å fortelle meg hva som står i æærklæringen. Mvh. Rune Thorstensen

bilete1377.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke alt, men kan prøve med: Vi undertegnede: ungkarl Tømmermand Andreas Andreasen Norbech og pike JOhanne Martine (overstrøket Wilhels..) Pedersdt. ... (en ærklæring), Bergen 9/9 1841. Signert av Andreas Norbech og ? M. Wilhelmsen.Tullet med navnet kan være pga. signaturen Wilhelmsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk så langt Berit. Det er det jeg mente det sto. Hun ble født utenom ekteskap i 1819 og faren het Peder Pedersen. Jeg tror kanskje mora giftet seg med en Wilhelm/Wilhelmsen og at hun bruker stefarens navn. Også ved to senere barnedåper skriver hun seg for Wilhelmsen.Men hva står i margen til høyre? Jeg tyder det til' Hans fader Andreas Norbek, alder 22 år og adr. 11 rode hus 179', og om henne står det 'Hennes Fader Peder Pedersen, alder 22år' , men så klarer jeg ikke å tyde resten. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiVidere: ... Pedersdatter love og tilsige hinanden? samt som forkynt? at ville indtrede med hverandre i Ægteskab.Margen til høyre: ... 22 år. Foreviist de lovbefalede Attester. Kopuleret den 7 Januar 1???.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke jeg heller. Synes det står noe om formyndelse bortfaller, men tror ikke det er riktig. Her må du nok få hjelp av noen som er bedre til å lese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen til Berit og Egil.Da begynner brikkene å falle på plass. Jeg får se hvordan dette stemmer med andre opplysninger om paret. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.