Gå til innhold
Arkivverket

[#42742] Søk i folketellinger


Gjest Terje Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Sørensen

Jeg får ikke opp søkesidene for folketellingene som før. Bl.a. er landsøk problematisk. Ved å klikke på f.eks. FT 1900 kommer det bare opp en generell orientering om registreringene. Hvordan kommer jeg inn på riktig side slik at jeg kan foreta ønsket søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Arnfrid, Astrid og Terje: Kvifor ikkje bruka: Lenke Registreringssentral for Historiske Data ?Eg søkte på etternavnet mitt i FT 1900 og fekk i alt 34 'treff'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

RHD sin søkemetode er langt fra så fleksibel som den som var i Digitalarkivet. Dessuten er jo ikke folketellingen 1801 med der.Jeg håper virkelig at søkemuligheten kommer tilbake. Den var jo veldig nyttig i mange tilfeller!Frode Holthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Landsdekkende søk i folketellinger, feks Fornavn begynner med 'marg' gir 84 alternativer. Jeg ønsker å se på alle 84 ( x i alle 84 bokser). Er det mulig å få en boks hvor x vil sjekke av alle 84 på en gang ? Behovet for å sjekke av alle alternativer dukker ikke opp så ofte, men det kunne tidvis vært greit å ha en slik boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En slik mulighet som Kjell Halvorsen beskriver, har jeg også ønsket meg enkelte ganger. Det ville vært flott å få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette har vore diskutert før. Svaret då var nei. Det er det framleis. Grunnen er at for kvart kryss du set dublar du eigentleg ressursuttaket. Om eg laga eit system som var slik at ein lettvint kunne kryssa av hundrevis og jamvel tusenvis av termar vil du gjera krav på mykje ressursar. Det ville i praksis føra til at alle andre måtte venta. Skjedde dette i ein travel periode ville dette føra til at ein fort ville koma i ein kyrkjeboksituasjon; alt stogga opp. Det er ingen tente med.Reint teknisk har dette med det å gjera at du kan bruka inneheld. Det fører til at dei termane du finn kann fordela seg gjennom heile alafabetet. Dermed blir det ei etter måten tung oppgåve å plukka dei fram. Hugs at me i periodar har over 5 og jamvel opp i 10 søk i sekundet. Det vil i prakis sei at me må ver forsiktig med kor kykje ressursar kvar brukar får lov å gjera krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Elle eit råd til KJell: det er ikkje lurt å henga eit nytt tema (som du presenterer) ak eit gamalt. Det fører til å overskrifta blir misvisande. Det er mykje betre å oppretta eit nytt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for kjapt og greit svar. Jeg søkte litt i forkant før jeg spurte, nettopp med tanke på om tema hadde vært luftet før, men brukte vel ikke riktig søkebegrep. Derfor ble spørsmålet fremmet i dette tema.Da fortsetter jeg som før og må av og til benytte (for høye ?) ressurser på bekostning av fellsskapets behov, når min arbeidsmetode tilsier bruk av et litt vidt søkebegrep som kan gi mange tilslag (+100). Beklager dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.