Gå til innhold
Arkivverket

[#42744] Ragnhild Iversdtr Masdal f. ca. 1800


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Startet et tema 'Statsarkivet Tr.h. Hva skal jeg søke i først?', #42709: LenkeHar fått så mange innspill som går på personen, og det er jeg kjempeglad for, derfor setter jeg opp nytt tema under min tipoldemors navn. Kommer tilbake med mer info om Ragnhild.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hva jeg har om Ragnhild. Hun pige 39 år Ragnhild Iversdtr g.m.1840 unk. Jahn Paulsson Aarsnes i Ulstein pr.gj. (se 42709)Forlovere: Asbjørn Iversen (Masdal?) og Johanes Iversen (Kirkebø?). Flere tolkninger på gardsnavnene.Hennes far er Iver Masdal og hans er Paul Ingebrigtsson Aarsnes.Ragnhild og Jahn bodde på gården Flesjesund (nå Sulesund) i Hareid sogn, Ulstein pr.gj..Ragnhild hadde sønnen Halvor Pedersen f. 1833 før hun giftet seg. Hans far skal være Peder Halvorsson (Hatlehol?), ikke bekreftet far, og har ikke funnet han. Det er 'sagt' at han eide flere eiendommer i Borgund, trolig i området Magerholm - Blindheim i Borgund. Ettersom kirkebøkene gikk med i brann er der kun en liste der Halvors dåp er innført, faddere er ikke med.Barn i ekteskapet, begge døpt i Ulstein pr.gj.: Peder Johannes f. 14.2. 1842 og døpt 6.2.1842. Hadde problem med å lese fadderne men omtrent slik (skal lime inn fra kirkeboken når jeg får opp siden!): Faddere: Marie Pedersdtr Øvrelid, ..... Iversen Kirkebø, Hans Hansen Sulebak, Elias Johannesen Flesjesund, Johanne Eriksdtr Flesjesund, Ingeborg P..... og ........ Sæten O.....????Ingeborg Anna f. 22.1.1844 og døpt 11.2.1844. Ingeborgs dåp vedlagt.Når det gjelder søsken til Ragnhild så har jeg ingen ettersom jeg ikke vet hvem hennes foreldre var.Ingeborg er muligens fra Jahn's farfar, Ingebrigt Caspersen (fra Naustdal i SF), Jahn's mor var Agate Larsdtr. Aarsnes.Vet ikke om de brukte navneoppkalling, Peder er ikke et navn jeg har funnet, så da er det i Ragnhilds slekt i tilfelle.mvh Marianne

bilete1378.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Dette blir eliminasjonsmetoden. Den aktuelle Iver Olsen Masdal, gift og bodde i Ulsteinvik er trolig ikke far til Ragnhild, hvertfall ikke nevnt i skiftet etter Iver i 1836l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Marianne. Det er bra at du fikk luket bort denne Iver Olsen som var dreng på Masdal i 1801 og bodde senere også på Vik.Jeg trur du må fortsette med skiftene, og prøve å eliminere flest mulig. Neste blir vel å finne ut når denne Iver Iversen, Masdal, 51 år i 1801 og kona Inge Christnsd. døde og prøve å se om det finnes noe skifte etter dem.Du kan få litt av en jobb med dette, men jeg har ikke noen bedre råd å gi deg.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Jeg vet ikke om Iver Olsen, dreng på Masdal i 1801 er den samme som Iver Olsen Masdal som det ble skiftet etter i 1836. Så vidt jeg vet finnes ikke flyttelister.Lette etter skifte for Iver Iversen bruker på Masdal, født på Myklebust, han døde ca 1804, lette i skifter frem til 1808, fant han ikke.Finner i den rekonstruerte listen av kirkeboken i Ulstein et par Ragnhild som kan være aktuelle, har ikke klart å knytte dem til Masdal enda. (Kom hjem fra Tr.h. i går kveld, skal jobbe videre - og nyte fjellet siste dagene av høstferien her på Sunnmøre! :-) ) God helg! mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.