Gå til innhold
Arkivverket

[#42756] immigranter


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Migrasjon. Mange av dem som emigrerte på 1800- og 1900-tallet, kom tilbake til Norge. Finnes det noen base hvor jeg kan finne slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ikke så mye foreløpig, men flere av de 'nyere' folketellingene, f.eks. 1910-tellingen har opplysninger om hjemvendte emigranter, og vil slik sett fungere som en database over disse når den legges ut på nett om ca. fire år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei OlaEn meget god venn av meg som tidligere jobbet som sjef for Utvandringsmuseet, kunne fortelle meg i dag at det er gjort noen studier/bergeninger på at sannsynligvis returnerte det ca 165 000 emigranter.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Etter ca. 1900 kom også mange tilbake til Norge bare for å besøke gamlelandet. Jeg har flere eksempler på dette. Ble disse regnet som immigranter, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Etter det jeg har forstått, finnes det visst kilder i Utvandrermuseet på Ottestad som gir informasjon (utenom bare statistikk) om dette,bl.a. så svarer Hans Myhre i denne debatten at det finnes noe arkivkort? Kanskje vi bør ta en telefon til Ottestad og forhøre oss?Lenkeinnlegg 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

LailaJeg finnes nok ikke arkivkort. Det han sa var at det var gjort beregninger/studier på ca hvor mange som hjemvendte. Hvordan dette har foregått vet jeg ikke.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg lurer på på hvilken måte man kunne fastslå at disse 165 000 virkelig slo seg ned i Norge for godt - folketellingene fortalte neppe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Disse beregningene fastslår neppe hvem som slo seg ned i Norge for godt - de lager et omtrentlig anslag av antallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.