Gå til innhold
Arkivverket

[#42758] Maria Johansdatter og Hans Olsen fra Gausdal og Skogn


Gjest Marianne Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Johnsen

Hei jeg søker foreldre og info om: - Maria Johan-/Johannesdatter f. ca 1813 i Gausdal. Død 25.01.1889 i Overhalla, Nord-Trøndelag. - Hans Olsen (Hund) f. ca 1805 Nykirs Sogn Augdals Prestegjeld, Skogn evt. fra Gausdal. Står oppført ulikt i forskjellige kilder.Skal ha giftet seg 23.4.1835 i Østre GausdalDe har barna: Andreas, Hansine Marie, Oline Hansdatter Hunnsmoen (f. 1842) og Petronelle Hansdatter (f. 26.1.1855)Har funnet dem i FT:1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f61744&gardpostnr=356&personpostnr=2385&merk=2385#ovre>Lenke FT:1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Jeg anbefaler at du låner Husmannsplasser i Skage sogn av Sanna Mørkved. Der finner du på side 105 - 106 omtale av plassen. Du finner også tegning av plassen og bilde av en av barna. Hans og Marie hadde 2 døtre med seg fra Gausdal da de flyttet til Overhalla de fikk ialt 6 barn og du finner også hvem de giftet seg med og etterkommere av barna. MVH Helge Bergfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Nei desverre, det står ikke noe om foreldrene til Hans og Marie, bare navnet og Gausdal bak begge. Du skriver at de giftet seg 23.4. 1835. Da har hun muligens hatt eller fått barn utenfor ekteskapet. En av barna Eline er f.1834 i Gausdal Det står videre at Hans var graver og kirketjener ved Skage kirke i mange år. Der står ikke noe om når Hans døde, mens kona Marie Johansd døde 25.01.1891 VH Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Takk igjen. Har hørt tidligere også at Hans skulle hatt et barn før ekteskapet, men vet ikke om Maria er moren?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Nei det ser jeg ikke, men tror at hun er datter av Hans, for når hun gifter med Christen Mathiassen Kvatningen den 16.10.1859 er hun skrevet Eline Hansd. Gausdal. Finner henne i T 1865 med mann og barn men da heter hun Lina. Lenke navneforandring som jeg har sett mange ganger før i FT. VH Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Rettelse etter forgånde innlegg. Her har jeg oversett at hun er nevnt som datter av Hans Olsen og Marie Johansd. Dette står på side 36 i Husmansplasser i Skage sogn. Der står hun og Christen fikk 7 barn. Eline Hansd. døde den 29.05.1878 videre står det at der er lite opplysninger Christen Matiassen med fam. Men der står et fam.bilde i boken som har tekst under: Familien Mathiassen fra Amerika. VH Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Rettelse etter forgånde innlegg. Her har jeg oversett at hun er nevnt som datter av Hans Olsen og Marie Johansd. Dette står på side 36 i Husmansplasser i Skage sogn. Der står hun og Christen fikk 7 barn. Eline Hansd. døde den 29.05.1878 videre står det at der er lite opplysninger Christen Matiassen med fam. Men der står et fam.bilde i boken som har tekst under: Familien Mathiassen fra Amerika. VH Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Takk igjen. Håper fortsatt det er noen som vet noe om familien før de flytter til Overhalla og bor i Gausdal=)Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Kirkebok for Gausdal Mini6 1829-1839 s. 184 Ægtevidede 1835 nr. 30: 22.04.1835 i Gausdal (dvs. hovedkirken Ø.Gausdal) Ungkarl Hans Olsen, 30 Aar, Opholdssted Hage, Brudg. Fader Ole Halvorsen og Pigen Marie Johansdtr. 22 Aar, Opholdssted Fjerdrum, Brudens Fader Johan Larsen.I merknadsrubrukken står det ikke nevnt evt. barn før ekteskapet.I 1834 kan jeg ikke se at det er født noen barn Eline/Heline med mor Marie Johansdtr evt. far Hans Olsen.Mvh Jan Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.