Gå til innhold
Arkivverket

[#42760] Mikkel Valeur/Walleur død i Verdal i 1815


Gjest Solveig Ness
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Ness

Mikkel Valeur (1760?-1815)giftet seg i 1787 med Elsebe Ellingsdatter Ydse (1767-). Mikkel kalles hanskemaker ved folketellinga i 1815. Jeg vet om to barn:1)Karen Kristine f. 1789, d. 1814 på Verdalsøra. 2) Erling Mikal f. i Verdal 1792. Død/utflyttet etter 1815. Hvor kom Mikkel fra? Hvor ble det av Erling Mikal? Arbeider med lokalhistorie for Verdalsøra, og er takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

E.M. Valeur var lensmann på Namdalseid 1822 - 1859. Hans sønn Hans Peter var lensmann 1859 - 1872. Familien er omtalt i bygdeboka for Namdalseid, under gårdene Aune og Bjørg.I boka 'Det gamle Beitstaden' s. 543 - 545 er disse to lensmennene også omtalt.Innledningsvis står det: 'Elling Michael Waleur, som var lensmann på Eidet i 1837, var født i Verdal i 1792. Foreldra var strandsitter, korporal ved infanteriet Michael Olson Wallør og k. Elisabeth Ellingsdatter. E. M. Waleur tok eksamen ved underoffiserskolen i Trondheim i 1811, og ble lensmann på Eidet i 1823. Kva han dreiv med i åra før, etter underoffiserskolen, er ikke kjent. I 1827 kjøpte han den nordre Nord-Aune-gården og budde der til han døde 31/5 1871.'Hans Peter Valeur hadde ei datter som het Birgitte Magdalene f. 1861. Hun ble gift med John Rostad, og omkom i Verdalsraset. (Dette også i flg. 'Det gamle Beitstaden'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Ness

Hei Eldbjørg!Takk for hjelpen, det var rask reaksjon. Det ante meg at Mikal Valeur hadde noe sammenheng med Rostadfamilien, men jeg kjente ikke detaljene. Takk igjen.Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Carl-Otto Seljelid

Heisann, dette var mye av interesse på en gang, etter lang tid. Dette er informasjon om denne slekten også jeg har vært på leit etter. Jeg kan ikke være behjelpelig med særlig mer informasjon, men til deg Solveig Næss; om du sender meg mailadressen din, kan jeg sende deg scannede familie-bilder av 'Lensmand i Beitstaden' Erling Mikael Valeur (Elling Mikal) og hans hustru Elisabeth Margrethe f Aalberg. Av tekst på baksiden av et av bildene står det at han 'deltok frivillig i felttoget 1808-1809), om det kan være en ledetråd til mer informasjon. Jeg setter stor pris på all informasjon som legges ut her, eller jeg får ta del i på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.