Gå til innhold
Arkivverket

[#42761] Gården Natvig i Sogn - beboere i tidsrommet 1750 - 1800


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Finnes det en bygdebok der gården Natvik er omtalt? Er interessert i å se hvem som bor der fra 1750 og utover mot århundreskiftet. I 1801-tellingen nevnes Hans Dominicussen Ørbech og Mette Christinee Ellingsdatter med sønnen Hans og døtrene Maren og Elen Christine - Lenke - hadde dette ekteparet flere barn?Er en Hans Heyer med en søster Kierstine omtalt i dette tisdrommet?Takker for alle opplysninger.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei,joda, det finnes iallefall to bøker der Natvik er omtalt, så vidt jeg vet (NB: er Natvig andre steder, også, bl.a. Møre, der mitt etternavn stammer fra):Årdal i Sogn: 'Bygder og ætter' (Jon Laberg). Årdal i Sogn: 'Slektsbandet' (Dagfinn Krossen).Lykke til, vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser ut til Hans Dominicussen er døpt i Hafslo 7. februar 1740 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=Hafslodb&gardpostnr=1052&merk=1052#ovre>Lenke og at hadde to yngre brødre Lenke og Lenke.I IGI finner jeg i alt 11 registreringer barn med Hans Dominicussen Ørbech som far, men enkelte barn ser ut til å være registert to ganger. Tre registreringer er på Anna Nagel Hanssen Ørbech, født ca. 1768, Nes, Luster, død 1836, mens den fjerde sier at hun er født ca. 1770 på Natvik i Årdal. Finner en Ane Nagel Hansdatter gift på Seim i 1801 LenkeSå er det datteren Mette Hansdatter Ørbech, født etter 1763 i Årdal og Elen Kirstine, født etter 1763 i Årdal / født 1785, Natvik, Årdal. Videre Asta Hansdatter Ørbech, født etter 1763 i Årdal og Kirstine Hansdatter Ørbech Natvik, født ca. 1777, Natvik, Årdal. Ikke til å bli særlig mer klok på. Men Dominicus Hans. Ørbech som er nevnt i 1801, gift med Kari Olsdatter, er vel bror til disse jentene? LenkeI 1801 ser jeg også at det dukker opp en Ane Ørbech-Hansdatter, 13 år, på gården Legreid. Hun er datter av Hans Andersen og Ane Kirstine Lem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På disse slektssidene er bl.a. Hans Dominicussen Ørbech nevnt Lenke, men det står her at han er født på Natvik. Jeg synes å ha funnet at han er født i Hafslo (se forrige innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er et skifte etter Dominicus Ørbech, Natvik, Årdal [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbisogn&page=1&sql=low%5Fgard+like+%27natvi%25%25%27++&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=7>Lenke, men her kan jeg ikke se at det er nevnt noen sønn Hans… Så er det skifte etter matrone Aaste på Natvigen. Hennes eldste, myndige sønn er Hans Domincussen Ørbech Lenke. Ifølge skiftet har Hans to brødre som heter Anders og Christen, og det kan kanskje være de samme som dem jeg fant i Hafslo (innlegg 2). Broren Søren finner jeg i IGI som født på Natvik Lenke og det samme gjelder broren Christopher Lenke, men i 1742. Men jeg finner i allefall Dominicus Ørbech og Aaste Johanne Christoffersdatter Lemvig gift i Hafslo i 1739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Astrid og Grethe.Hjertelig takk for alle opplysningene. Skulle vel ha fått med i innlegget at jeg har fått opplysninger om skifter på Arkivforum av Yngve Nedrebø også - i dag. Jeg får prøve å skaffe meg en oversikt ut fra det som jeg har fått her før jeg ser gjennom kirkeboken/mikrofilmen for Lærdal og Fjaler i neste uke. 'Bygder og ætter' blir også bestilt og da skulle jeg være godt skodd.Problemet i tema 42272 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=42272&sok=Inger+Eide&startnr=&antall=&spraak=&nr=2&antinnlegg=4#anker>Lenke + tema 16907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.