Gå til innhold
Arkivverket

[#42766] Hvor kom Joseph Andersen og Elen Eriksdatter fra ( folketelling 1801 Lyngen)


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Viser til tema 42579 punkt 4. Er det noen som kan finne Joseph Andersen og Elen Eriksdatter.Det som står i folketellinga er at de er lappefolk.Tipper de var født i årstallene 1747-1750.Er Joseph Andersen og hans kone født i Sverige el ? spørs om de finnes i kirkebok for Lyngen? Kan noen hjelpe meg å finne dette hvis det finnes noe mere opplysninger om disse personer. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det finnes skifte etter Joseph Andersen , Parakjord 1803, arvinger : enke Elen Eriksdatter . Barn : Anders 28 år , Erik 21 , Mathias 13, Marith 23, Elen 12 , Berit 8 og Kirsten gift.Skifte etter Anders Jonsen Huvas , Drabeng, 1763. Arvinger : enke Kirsten Josephsdatter , barn : Jon 14 år , Joseph 11, Anders 6 og Berit 9. Kirkebøkene for Lyngen begynner først 1756 , Joseph er 11 år i 1763 , da er han vel født 1751.Skifte etter Joen Huvas , Drabeng 1745 : arvinger : enke Aleth Olsdatter , barn : Anders , Ole 20 år , Peder 14, Ellen 16 , Karen 9 , og Inger gift med Mikal Henriksen , Underejdet.Elen Eriksdatter tror jeg er datter av Erik Olsen og Marit Andersdatter , Stubeng , hun ble døpt 2.sept. 1750. To søstre, Regina og Malena, den siste er blant mine aner.Disse to har jeg sett som faddere til Elen og Josephs barn og det var ofte nære slektninger som var faddere.Erik Olsen er kalt Find i bygselslister og i Helgøy Justisprotokoll kalles han Qvæn. I 1739 måtte han for retten etter han hadde drept sin bror Ole med et vådeskudd på en jakttur. Han ble frikjent for drap , men måtte betale en erstatning til brorens etterlatte.Marit Andersdatter kommer fra Skibotn. Hennes foreldre er Anders Eriksen og Regina Olsdatter. Dette er kvenske folk og Anders Eriksen er nevnt på Skibotn fra 1727. Han var nok en hissigpropp og ble stevnet for retten flere ganger . Bl.a. prøvde han å jage vekk en familie som hadde bosatt seg for nærme ham , ca. 1 mil borte. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Hvis jeg har forstått deg rett så er det Anders Jonsen Huvas,Drabeng som er far og Kirsten Josephsdatter.Er vel kanskje vanskelig å vite helt eksagt hvor Anders Jonsen Huvas aner kom fra.Jeg vil kanskje si at de er av kvensk eller begge deler.Hva er mest riktig.Dette er vel det du kanskje har av opplysninger.Så jeg takker så mye for hjelp å informasjon så langt. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Hvis du går inn på sidene om Drabeng, på linken jeg la inn og klikker på '1700,s Drabeng takes form' finner du info om Huvas(Hujas) familen.Joseph Andersen var sønn av Anders Jonsen Huvas og Kirsten Josephsdatter.Huvas( Hujas) var en sameslekt og den første kom til Lyngen før 1700. De var sannsynligvis fra Juckasjärvi området . Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Hujas kan vel kanskje staves Huvfa også.Jeg har fra min mors aner noe fra Jukkasjærvi så det kommer ikke overraskende på meg.kanskje jeg finner han i A. Ljungs familieregister for Saarivuoma og Talma dataregistrert utgave fra Lenvik bygdemuseum.Mulig det står om han der.Men jeg skal gå inn på linken din. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Kan nevne at Anders Joensens sønn Joen er døpt 24 Apr 1746 i Karlsøy:Introd: Anders Joensen Copangens hustru Kirsten Josephsdatter.Døbt deres Barn Joen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Odd Greit å få vite det å.Jeg har tittet i gjennom boka men jeg fant ikke navnet Huvas i den boka til opplysning. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Kan ta med det som står i Lyngen regionshistorie b.1. s.269 om skifte etter Joen Hujas : ' samen Jon Hujas bo på Drabeng i Ytre Lyngen eide en reinflokk på 24 dyr, 12 simler og 12 okser. Ellers hadde han andre husdyr med bl.a.5 kyr , og verdier for 72 riksdaler. Det er mulig at denne Jon Hujas opprinnelig var en reindriftssame fra svenske lappmarkene som hadde slaått seg ned på ei finnerydning i Lyngen'.Både Per Huvas og sønnen Jon er nevnt i 1702. 'Leilending Per Hvasz er 50 år og Jon 11 1/2 år, udj lige vilkor som de forrige' og de forrige var 'Vszel og arm alle sammen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

A. Ljungs familieregister for Enontekis / Karesuando og Jukkasjärvi forsamling, Talma og Saarivuoma byar 1719 / 1923 fant jeg dette om Huvva s.72: Talma Henrik Hufvahustru Annason Per f.1733Per Henrikson Hufva f.1733 flyttet til Norigehustru Margit f. 1838 ' ' 'datter Margit f. 1757 ' ' ' I Sarivuoma,s.8, finnes også en med samme navn.Henrik Madsson Huvfa gift 1729 medhustru Anna Andersdr. Turkibarn Jon f. 1730Susanna f.? død 1738 11 mnd.Karin f. 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.