Gå til innhold
Arkivverket

[#42768] Hjelp til oppslag i Fana Bygdebok , Kråkenes/Grønnestølen., Hordaland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haaland

Hei Rune. Siterer fra Fana Bygdebok. Grønnestølen ' Erik Olsen Kråkenes budde her i 1790 og frametter nokre år. G. 1789 m. Ingeborg Olsdtr. som truleg tente på Grønnestølen. Kanskje var ho syster til etternemde Ola Olsen ( Tømmernes på Søfteland ), og i så fall f. 1748. Dei flytte frå garden etter få år. Barn: Olina ' Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for raskt svar Arne. Står det noe under Kråkenes som kan indikere hvor Erich kom fra? Jeg tror nemlig det er han jeg finner død i Bergen på adr. 11-214 i 1823. Der står han oppført som Erich Christian Olsen, med fødested Stord. Ingeborg døde på samme adresse i 1847, 86 år gammel (født ca.1761). Og sønnen Ole Christian som ble døpt i Bergen i 1797, døde på samme adresse i 1848. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei igjen. I Fana bygdebok står under Kråkenes: 'Ola Eriksen innflyttar (?), var husmann her ca. 1770 - 90. G.m. Anna Pedersdtr. Dei flytte frå plassen. Barn: Erik b. på Grønnestølen, Kristi b. på Ø. Totland, Martinus, Maria, Peder , Greta.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er nok den samme Ole Erichsen i 1801, på gården Hope Indre i Fana. Han er enkemann og datteren Grethe på 16år bor sammen med faren. LenkeHar noen anledning og lyst til å gjøre et nytt oppslag i Fanaboken og se hva som eventuelt står om Ole og familien på gården Hope Indre? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita S. Johannessen

Hei, Ole Eriksen m/fam bodde på Hop (det er også et sted i Fana som heter Hope). Dette var det jeg fant i Fana-boken: 'Hopsneset - plassen var truleg rydda i slutten av 1760-åra. Utskilt som eige bruk i 1830 (br. 24)Ola Eriksen, f. ca. 1735, budde her frå 1768 og forbi 1801. G. m. Anna Pedersdtr., f. ca. 1744, d. 1800. Barn: Kristi, Grete.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Arne og Anita.Det er lett å gå surr i Hop og Hope, men da ble det fastslått at det var på Hop (trolig Hopsneset) de bodde. For jeg tror at det er Anne jeg finner død på Hosneset 07.09.1800.LenkeJeg har derimot ikke funnet Ole Erichsen død, så han jakter jeg fortsatt på. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Viser til innlegg 6. Ole Erichsen Mellingen. Er det Mellingen i Lindås, Lygra eller Mælingen i Hamre det er snakk om. Kan noen eventuelt sjekke bygdebøkene for Hamre eller Lindås for meg? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita S. Johannessen

Til orienterting (2): Den Ingeborg Olsdatter Tømmernes f. 1748, søster til Ola Olsen Tømmernes(Søfteland), gifter seg med en Johannes Olsen og de skal bo i Bergen. Dette iflg. Os II, Tømmernes. Dette kan jo være feil, eller at hun blir enke?mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nytt bidrag Anita. Jeg tror nok ikke det er samme Ingeborg det er snakk om her. Hun som var gift med Erich Olsen var født ca. 1761 både i henhold til 1801 tellingen og alder ved død.Det nærmeste jeg kommer blant døpte i Fana er denne fra 1759 på gården Aaletæet.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita S. Johannessen

Hmmm, tror nok du kan utelukke henne også, slik jeg kan se det så er Ingebjørg Olavsdatter Ålatræet (1759-1836) min 4 x tippoldemor gift 1. jan 1791 i Gjerstad kirke på Osterøy med Mons Johannesson Småland (1766-1832) Det jeg har om henne: Lenkemvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hadde ikke nesten vært der, ville vi ha vært i slekt.Nei, ho Ingeborg har vel kommet rekende på ei fjøl. Dersom jeg finner ut hvor fjøla kom fra, er der store muligheter for å finne Ingeborg også.Takk for bidragene dine Anita. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Takk for at tråden fra mitt tema #35299 er tatt opp igjen. Sist da jeg letet etter Ole Eriksen og kona Anna Pedersdatter fant jeg at de ihvertfall fikk 4 barn som var født på Krogenesset, nemlig Martinius, f 1771, Grethe Maria, f.1775, Peder f. 1779, og Grethe f. 4 juli 1784. I tillegg fikk de Kristi som jeg foreløpig ikke har funnet som født i Fana, men hun ble gift med Arne Olsen Øvre Totland i 1791. Jeg tror at nøkkelen til hvor Ole og Anna kom fra er å finne dåpen til Erik. Hvis innlegg 6 gir det rette paret finnes kanskje svaret i kirkeboken for Haus, eller i en bygdebok for området. Kan noen gjøre et oppslag i bygdebok for Haus (Hvis den finnes?)mvhOlav Lønne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Etter at jeg skrev forrige innlegg fant jeg en Christi født 17 januar 1768 av foreldre Ole Erichsen og Anne Pedersdatter, bosted I. Hope. Her kan det selvfølgelig være feil i kirkeboken eller feil avskrift, for som det er sagt tidligere, så finnes ingen Ole Erichsen på I. Hamre ifølge Fanaboken. Jeg skal prøve å sjekke i orginalkilden.mvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Olav.Jeg klarer ikke å finne noen gård Meling, Melling eller Mæl/ling i Haus. Derimot finnes en slik gård i Hamre pr. gjeld (Åsane) eller i Lygra i Lindås.I undersøkelseskommisjonen for Bergen 1804-05 finner vi Erich igjen. Han er 40 år og fødested er oppgitt til Fana.LenkeJeg har imidlertid ikke funnet ham født der. Men det kan tenkes kirkeboken skjuler svaret. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du kan nok gå ut fra ar familien det henvises til på I.Hope er den samme som befinner seg på Hopsneset.Datteren Grethe f. 1784 befinner seg jo der i 1801, 16 år gammel , med sin far Ole Eriksen. Og Anne døde der i 1800. Spørsmålet er heller om dette paret er identisk med Ole Erichsen Mellingen og Anne Pedersdtr. Hauge.Men hvor og når dør Ole Erichsen? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

På SA har jeg idag sjekket kirkeboken for Haus for å se om det var flere opplysninger om vielsen til Ole Erichsen Mellingen og Anna Pedersdatter Hauge,og fant at forloverne var oppgitt som Nils Monsen Grimen og Ole Ludvigsen Mjølkeraaen. Jeg gikk så igjennom faddrene til 4 av barna til Ole Erichsen Krogenæsset og Anna Pedersdatter. Ole Erichsen er hele tiden oppført av presten med navnet Krogenæsset, og de fleste faddrene er fra nabogårder som Fiøsanger, Nyegaard, Hop (e), Hopstreet, og Skjold. Det er imidlertid tre navn som kan gi oss en pekepinn om hvor slekten kommer fra: To av faddrene til Gretha, f. 4/7-1784: Johannes Pedersen Hauve og Synnøve Andersdatter Hauve. Jeg konsulterte Kenneth Bratland som sa at han trodde at det måtte være Hauge i Haus, så vi slo opp bygdeboken for Haus, bind 3, Arna sogn og finner der som barn av Per Nilsson Hauge og Martha Johannesdatter Stonghelle bl. a:- f: Anna f. 1744, flyttet til Åsane, og - j: Johannes f. 1756, flyttet til Tångeland. Her er jo sannsynligheten stor for at dette er ”vår” Anna Pedersdatter, og broren som er fadder for Gretha.En annen fadder for Christie, f. 17/1-1768 på Indre Hope er Lucretia Olsdatter Krogenæsset. Hun er født Tangeland, og blir gift med Mons Nilsen Mjeldheimsbøen fra Haus. Disse er brukere på Kråkenes 1765-1770, altså umiddelbart før Ole Erichsen overtar i 1770. Tangeland og Tångeland er nok samme gården Tilslutt så var det opplysningen om at sønnen til Ole Erichsen , Erich var født på Stord. Kirkeboken for Stord A2 gir en Erich Olsen Orningsgard, døpt 24/5-1765, som nok kan være vår mann, men jeg håper å få sjekket faddrene der i løpet av kort tid. En titt i militære ruller kan kanskje gi flere opplysninger. Dette får være nok opplysninger for idag, kanskje noe av dette får andre som vet noe på banen.MvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Olav, det var fine opplysninger du har fått frem. Da er Anne plassert, men jeg henger meg fortsatt opp i opplysningen om at Ole Erichsen står oppført med Mellingen som gårdsnavn ved vielsen. Vilken gård dreier det seg om? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Det er Mellingen i Haus (idag i Åsane, like nord for Vågsbotn)og på Radøy. Jeg antar at presten i Haus nok har ment den første. Det kan være at Ole jobbet som dreng på gården, og at det er derfor at presten henviser dit. Vi får lese mer i kirkebøker og bygdebøker for å prøve og finne ut mere.mvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Erik Olsen f. ca. 1765 er nok ikke født/ døpti Hamre prestegjeld eller Haus prestegjeld. Ei heller er han konfirmerte i Hamre prestegjeld. Jeg kan heller ikke se at han eksisterer i militærruller som omhandler Åsane. Siden jeg er bygdebokforfatter for Åsane har jeg god oversikt over dem som bodde på Mellingen og jeg finner heller ingen der som kunne vært foreldre til Erik Olsen. Kanskje sporet på Stord bør følges bedre opp.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.