Gå til innhold
Arkivverket

[#42768] Hjelp til oppslag i Fana Bygdebok , Kråkenes/Grønnestølen., Hordaland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Har ikke fulgt med i debatten så langt, men min første tanke utenom Mellingen i Åsane og Nordhordland, er Sunnhordland;her på Meling i Bremnes, Finnås, er det personer med navn som Erich og Ole i 1801. Lenke Kan det være at Erik Olsen er født her ca 1765?Ellers er det jo også Mellingen i Austevoll, men finner ikke den gården under 1801-tellingen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Kenneth for avklaringen vedr. Erich Olsen og Åsane/Hamre. Jeg hadde håp om at du kom med i debatten.Takk til Arnfrid for at du gjorde meg oppmerksom på at der også er en gård med det navnet i Bremnes/Finnås. Kanskje det kan stå noe om dette i bygdeboken for området. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Legger inn litt spinning, kanskje spinnvilt og eg beveger meg inn på Kenneth sine kjente område så kanskje han leser dette, ser vi på Krågeneset så finn me tidligere busett ein Lars Eriksen g. Marthe Salomonsdatter. Går me på gifte i Fana så finner me enkemann Lars Eriksen Aasheim gift g. Martha Salomonsdatter. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=555&merk=555#ovre>LenkeLars E. Krågenes døde i 1762 LenkeEr litt usikker på om det er ein gård i Fana som heter Aasheim, men slik eg tolker det så finnes denne garden i Haus. Under Aasheim finner vi denne uk Lars Eriksen gift. LenkeNår vi da ser at denne Lars er fra gården Lien, så finner vi ein Ole Eriksen Lien gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Oddvar for interessante tanker.Jeg har fått sjekket ut gården Melingen i Bremnes. Der var en Ole Eriksen som kunne ha passet, men for det første dør han på Bremnes, og dessuten hadde han ingen sønn Erik. Dermed kan det utmerket godt vise seg at tankespinnet ditt faktisk kan vise seg å være et meget godt spor, vel verdt å forfølge videre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Melingen i Åsane er vel ikke så langt unna verken Lien (Breisteinsli-Haus (Arna, nabogård til Breistein)) eller Åsheim (Haus)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Nei, det er jeg klar over, men i følge Kenneth Bratland så var ikke Ole Eriksen/Erik Olsen fra Melingen i Åsane/Hamre. Det er derimot fadderne til Erich Olsens barn som bl.a. nevner en Lucretia Olsdtr. Gjennom den opplysningen fattet vi interesse for Lien/Tongeland.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Skal man tenke litt høyt vedr. Ole Erichsen f. ca. 1735 og hans opphav, kan det være litt interessant å se på barna til Ole og Anne. Første datteren vi vet om ble døpt Christi i 1768. Om hun skulle være kalt opp etter Oles mor, kan dette være et ektepar av interesse.Lenke Dette paret døper i følge FamilySearch en sønn Ole 27.07.1737.Imidlertid døpes også to av døtrene for Grethe, vilket skulle tyde på at det navnet var av stor betydning enten for Ole eller Anne. Om opplysningene som fremkommer i innlegg nr. 22 het Annes mor Marthe. Det nærmeste man kommer det navnet blant Ole og Annes barn er Martinus som ble døpt i 1771.Dette var bare litt høyttenking. Om noen skulle ha synspunkter vedr. dette, så hører jeg gjerne på det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skifte du spør etter; du har lagt inn lenke til vielsen hennes.det er vel Øvste Mjelde i Haus Sokn, jeg forstår ikke helt at det er Åsheim i Arna, eller har jeg misforstått noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på feil lenke i arkivforumet. Om Aasheim ligger i Haus eller Arna sokn, er egentlig i denne sammenhengen uinteressant. I søket etter Ole Erichsen Melingen/Kråkenes/Hops opphav snur jeg de steinene som er synlig. Og interessen for skiftet etter Christi har sammenheng med høyttenkingen min i innlegg nr. 31. Dersom Ole Eriksen bare har forbindelse med Melingen i kraft av en stilling på gården, kan det bare bety at han må være født et annet sted. Og det eneste vi har å forholde oss til i den sammenhengen er et ca. fødselsår 1735, navn på barn (navneoppkalling) og bruk av faddere. Oddvar Søreide viser i sitt innlegg nr. 28 til en mulig sammenheng mellom Kråkenes og Åsheim. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vi har, på den andre siden, ikke sett så mye på hvem kona til Erich Olsen var. Ingeborg Olsdtr. var født ca. 1761, både utifra 1801 tellingen og alder ved død. Men en interessant opplysning vedr. moren hennes finner vi i den nevnte tellingen.LenkeHer kan vi lese at moren hennes het Karen Larsdtr. og var enke for andre gang 87 år gammel.Da vet vi altså at Ingeborg hadde en far som het Ole og en mor som het Karen/Kari Larsdtr. Kan vi på bakgrunn av disse opplysningene finne Ingeborgs opphav og fødsel? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Jeg var på SA igår for å lete etter Erich Olsen Orningsgård, og prøvde å spore han gjennom Undersøkelseskommisjonen for Bergen 1749-1777, bind 6A. I denne finnes under Føyens skipreide, Storøens sogn, gården(e) Orningsgård m/Kattetvedt og Myren, som alle eies av Canceliraad Randulf. Her er listet opp en god del navn, men det er vanskelig å lese pga alle overstrykningene. Det er ihvertfall en Ole Jørgensen, 22 år der, samt noen merknader (om flytning til Osøren?) Kanskje kan noen med erfaring i å lese disse protokoller kan gi oss litt info om personene på denne gården.De to Lukresia Olsdtr Tångeland er beslektet(?). Lukresia d.e., som var enke og 60 år, ble gift med 19 år gamle Ole Eiriksson (Breisteins)Li i 1717, men fikk ingen barn med ham. I sitt ekteskap #2 (1734) med Anna Persdatter fikk de bl.a. datteren Lukresia f. 1737 som giftet seg med Mons Nielsen Mjeldheimsbøen i 1765. Det er disse vi finner igjen på Kråkenes 1765-1770.Tilslutt bare for å få slutt på usikkerheten tidligere om Hop og Indre Hope, så er det ifølge Fanaboken det samme sted. De brukte Indre Hope for å skille det fra Yttre Hope mellom Grimstad og Hammersland. Det går sakte fremover.MvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Olav for at du bruker av tiden din på SA, jeg skulle gjerne ha deltatt der, men er stort sett på reisefot i forbindelse med jobben for tiden.Det er rett at Erich ved sin død ble oppført som født på Storøen (kan det være annet enn Stord?), men det er også det eneste stedet han er oppført som Erich Christian Olsen. I Undersøkelseskommisjonen for Bergen 1803-1804 står han oppført med Fana som fødested.Om vi fastholder Ole Eriksen og Anne Pedersdtr. som de mest sannsynlige foreldrene, ser vi at det går 4 år fra paret gifter seg til det første barnet blir døpt i Fana.Der er god plass til Erich, spørsmålet blir bare om hvor han ble født.Det kan utmerket godt være et hull i kirkeboken for Fana rund 1760-65. Så her får vi bare lete videre og snu de steinene vi finner underveis. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det går ihvertfall 13 år før det blir født en ny Olssønn på Orninggård, fra 1765 til 1778, men det kan selvsagt være samme far, og at det i tilfelle utelukker Erik f 1765Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er ekteparet som fikk Ole og Guttorm 1778 og 1779, så det kan ikke være samme familie,Lenkenå var vel og merke Ole enkemann, men jeg finner han ikke viet tidligere på Stord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den Grethe Marie f 1775, dør 5 år gml i 1780,Lenke på Kråkenes.Har også leitet litt mer etter denne Erich Olesen, f 1765 på Orningsgård, i Sunnhordland. Finner bare Presten Erich Olsen på Stord, men han er født i Bergen i 1761, så han kan utelukkes. Derfor ser det ut for at det er ganske mange indikasjoner på at det er Runes Erich som ble f på Orninggård i 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for bidragene dine Arnfrid.Den er ikke helt enkel denne nøtten.Sporet til Stord kan være rett, men er det den samme Ole Jochumsen som får en sønn Erich i 1765 , eller kan det tenkes at Ole Erichsen og kona Anne Pedersdtr, har vært en tur nedom Stord før de slo seg ned i Fana?. Jeg tror kanskje det er på tide å lete i tingbøkene etter noen svar. Det ser så langt ut ikke å være noen skifter som kan hjelpe oss videre. Men det er dessverre noe som skurrer her. Verken Ole Erichsen eller Erich Olsen ser ut til å kalle opp barna på en slik måte at det ringer noen bjeller med hensyn til hvem som er foreldre til hvem. Her må vi nok fortsette å snu på steiner i håp om å finne den rette.1. Hvorfor er Erich Olsen oppført med fødested Storøen ved sin død, men Fana i Undersøkelseskommisjone?.2. Hvorfor døper Erich døtrene sine Oline og Johanne Martine, om moren het Anne?3. Hvorfor døper Ole Erichsen to døtre for Grethe? Hvem av hans eller konas formødre het det? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der finnes nok mikrofilmer med noen av de opplysningene som må sjekkes, så du får ta en tur på SAB når du kommer hjem.Grete var forøvrig et navn som kun var brukt enkelte steder, ser det ut for, bl a Stord og Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, der er nok å ta fatt i. Men det er dessverre ikke alltid det passer inn i en travel hverdag å grave seg ned i gamle papirer/mikrofilmer på SA. Det får nok bli ved en senere anledning. Men takk for dine positive bidrag Arnfrid. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Kanskje en ytterligere bekreftelse på Anna P. sin opprinnelse, som Olav i innlegg 22 skriver. Fødsel Anna P. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220228651&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hord&juris2=Hord&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Hordaland+%28Bergen%29&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Fødsel Johannes P. Lenke Da finner vi foreldre hennes gift her. Lenke Faren Peder vart seinare gift opp igjen og det er vel da tilknyttinga til Mjølkeraaen kjem inn, og grunnlaget for at Ole Ludviksen Mjøkeraaen er forlover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er trulig Nils Monsen Grimen, i 1801 finner me enke Brithe Jensdatter på Grimen og her finner me mulig det riktige ektepar, så var det tilknytting til brudgom da, eventuellt om noen kan sjekke bygdeboka om dette paret er riktig. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen til Oddvar som holder debatten levende.Peder Nielsen Houge, er kanskje identisk med den Peeder som ble døpt på Houve i Haus i 1708. Og da er kanskje foreldrene hans Niels Mogensen Houve og Anne Johannesdtr. Lone som ble gift i 1700 i Haus. Men det kan kanskje noen med tilgang til bygdebøkene for Haus bekrefte. Martha Johannesdtr. kan være identisk med hun som ble døpt 24.03.1712. Og hennes foreldre kan da være Johanneas Nielsen Stanghelle som ble gift samme år med en Marthe Rasmusdtr, Rivenæs. Da må man vel til Bruvik sokn for å finne den bekreftelsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Trodde vi skulle til Lone og Hauge i Gjerstad, men det var i Arna; Nils Monsson Hauge f 1679 gm Anna Johannesdtr Lono, 1666-1721, i 1700, barn: Gudrid 1701-1701, Ingebjørg 1706-1738, Seim, Per 1708-1773, Haugo. Nils gjengift med Helga Monsdtr Borgo i 1722; fem barn med henne.Per gm Marta Johannesdtr (Fossmark) Stanghelle 1709-1762 i 1731; 10 barn. Gjengift med Marta Asbjørnsdtr Mjølkrå i 1764, 4 barn.Mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arnfrid.Mye vil ha mer, og fanden vil ha fler, er det visstnok et ordtak som heter. Og når noen spør meg om jeg vil ha mer, da svarer jeg som Ole Brum, ja takk begge deler. Hvem var foreldrene til Martha Johannesdtr. Fossmark/Stanghelle.Kan det være paret jeg nevner i innlegg nr.48? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.