Gå til innhold
Arkivverket

[#42768] Hjelp til oppslag i Fana Bygdebok , Kråkenes/Grønnestølen., Hordaland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hei Olav.Jeg er enig med deg i at det ikke er noen klare slektsforbindelser med de fleste fadderne. Men jeg syntes det var viktig å få slått fast om Erich virkelig var sønn av Ole og Anne. Det tror jeg vi kan si etter at både moren Anne og broren Martinus er blant fadderne. De øvrige fadderne er trolig naboer og venner av familien. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis ikke Ingeborg eller Erichs slekt er Jølstringer, da?Det kom jo mange til Bergen og omegnskommunen fra Jølster...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Kanskje tid for litt visjonering igjen. Det er tydelig at det må være ein forbindelse til disse familiene fra Jølster. Vi finner også disse igjen i linken til Jølstringer til Bergen og omegn. Det som eg har prøvd å finne, uten å lykkes, er når Ole Thorsen g. Brithe Jacobsdatter døde. Yngve Nedrebø skriver at de var på Kjønnen til 1763, her er mitt sprikende punkt for eg finner de siste gang ved dåp i 1746, men kanskje er de oppført seinare. Brithe må jo være søster til Agathe J. gift med Crispius Iversen, far til Jacob Crisp.Går vi til garden Nordås, der vi også finner Jølstringene, så finner vi ein Ole Tørrisen g. Kari Larsdatter med dåp av sønn Ole i 1759. Kan dette være Ole Thorsen som er gift opp igjen, det kan jo være verdt å sjå på faddere ? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=126&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=2272&merk=2272#ovre>LenkeGår vi til Bergen så finner vi denne Ingeborg som blir døpt i KK, som det også kan være verdt å sjekke faddere på. Er det samme foreldre som er oppført på Nordås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg kikket i Grunnboken etter rode 11-216, men den finnes ikke i 1753, men i Rode 11-217/218 bor en Michel Torresen fra 1750 til 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så har jeg tatt en titt på Rodesystemet og det er ikke enkelt, her er utsnitt som viser rode 11-216 i øverste høyre hjørne og rode 11-218 i nederste venstre hjørne.

bilete1411.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Oddvar for et svært interessant innlegg. Det kan se ut som om det er samme foreldrepar det dreies seg om. Da må denne Ole og kona Kari/Karen ha flyttet fra Nordås til Skuteviken ca. 1761/62.Om derimot Tørrisen er den samme som Torsen, er vel mere usikkert.Forøvrig finner jeg ikke Ole Torsen/Tørrisen død.Takk til Arnfrid for hjelp odesystemet er ikke alltid like enkelt å forholde seg til.Selv har jeg hatt anledning til å se litt på paret jeg nevnte i innlegg nr.97.Erich Olsen Nore Veset var født 1704. Foreldrene var Olav Larsson M. Mjelda 1664-1725 og Ingeborg/bjørg Aslaksdtr. Nore Veset.Erich giftet seg 22.04.1737 med Kristi Knudsdtr. Ø. Mjelda f. 1714. Foreldrene var Knut Fabiansen Ø.Mjelda 1659-1714 (Skjerping) og Brita Andersdtr. I. Takvam f. ca. 1682.Erich og Kristi fikk barna Ole f. 1737, Gjertrud 1739-1739 og Knut f. 1740. Paret flyttet til Bjørndal 12 (Haus). Der er de nevnt, men ingen opplysninger om når de døde, eller barnas videre skjebne . Kan de ha flyttet videre til f.eks Åsane, og at dette er foreldrene til Ole Eriksen Melingen? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt fra Tingbøkene:1796;'Et Afkald, udgivet af Ole Erichsen Mellingen til Johannes Jansen Teigland, \No: 91/ for hans Arvelodder tilsammen 86 rd 2 mrk 4 s, i A: B: fol: 569, Regnsk: No: 409, datr: 31te Maji 1796, indført fol: 162.'1802:'18. Aflyst Erich Olsen Brevigs Obl: til Hans Mathiesen i Bergen stor 67 rd 5 mrk 9 s: mod Pant i Huuserne paa Pladsen Brevig under Store Sandvigen, dat: 14 April 1795, og indfriet efter paategnet Qvittering af 2 Decbr: 1801. 19. Aflyst Askild Askildsen Bredsteens \eller Angeltvedts/ Obl: til Erich Jonsen Mellingen og hans Myndtling Jens Halsteensen Angeltvedt med flere stor 70 rd, mod Pant i Gaarden Angeltvedt i Arne Skibr:, dat: 22de Novbr: 1792 og indfriet efter paategnet Qvitering af 10de Decbr: 1801.'1797:'30. Et Skiøde fra Nils Knudsen med Curator Johannes Jacobsen Falchanger \til Erich Knudsen/ paa 1 pd Smør 1 M: Mlt: i Espelie No: 92, indberegnet kiøberens Arvelod deri, datr: 30te Maij 1797 med Attest, indført Fol: 218. 31. Et Odels Skiøde fra Ole Monsen i Bergen til Helie Tormosen Mellingen paa 1 Løb S:r og 1 M: Mlt: i Mellingen No: 93, datr: 7de Febr: 1797, indført Folio 214. 32. Et Skiøde fra Johannes Thorsen Mellingen til Helie Tormoesen paa 1 Løb S:r og 1 M: Mlt: i Mellingen No: 93, datr: 7de Februarij 1797, med Attest af sam/m/e Dato, indført Fol: 214. 33. Een Obligation fra Helie Tormosen til Madame Gorbitz i Store Sandvigen, stoer 399 rd med første Panteret i 1 Løb S:r 1 M: Mlt: i Mellingen No: 93, datr: 7de Febr: 1797, indført Fol: 214. 34. Aflyst Johannes Thorsen Mellingens Obligation til Steffen Knudsen Blindem stoer 200 rd med Pant i Gaarden Mellingen No: 93, datr: 30te Maij 1793, tinglyst sam/m/e Dag efter Qvittering af 9de Febr: 1797.'og'23. Tingl: en Paategning tegnet paa Obl: udgivet af Ole Johannesen Øvre Selvig til Myndtl: Ole Erichsen fra Mellingen 16 rd til Myndtl: Brithe Erichs Dr: fra Mellingen 24 rd og til Myndtl: Peder Pedersen fra Øvre Selvig 30 rd tilsam/m/en 70 rd med Pant i 18 M/ark Smør og 9 Kander Malt i Øvre Selvig No: 59, datr: 3de Febr: 1794 og tingl: 26de Novbr: 1794, hvori han forbinder sig at betale Renterne til de bestemte Omslags Terminer, datr: 27de Novbr: 1797, indført fol: 289.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her var mye interessant lesestoff, selv om jeg må medgi at jeg kanskje ikke forstår alt. Men jeg ser jo at Ole Erichsens tilknytning til Meleingen må stikke dypere enn at han bare tjenestegjorde der. Det andre som forundrer meg er at dette synes å finne sted lenge etter Ole og kona slo seg ned i Fana. Kanskje du vil gi meg din oppfattelse av disse opplysningene Arnfrid? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser jo her av 1801 tellingen at dette nok dreier seg om barna til Erich Jansen. Han finner vi på gården Mælingen i Hammer/Aasane med bl.a. sønn Ole og datter Britha.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og vedr den eldre Ole Mellingen:1749:'Manden Ole Mællingen for Sagen indbem/el/te Stevne Maal udviiser som saaleedis er lydende Den indstevnte Ole Mællingen blev 3de gange paaraabt men mødte ikke, hvorpaa Stevne Vidnerne Tosten Einersen og Sivert Monsen begge boesatte udi Sandvigen Ved Bergen fremstode og eedelig afhiemlede det de lovlig har forkyndt det i Rette lagde Stevne Maal som for Rætten er oplæst for indstevnte Ole Mællingen og det i hands eget paahør og i hands egen Stue paa Gaarden Mellingen. Bem/el/te Hendrich Bergendahl fremlagde et skriftlig under Borgemæster Fasmers haand udstæd Indlæg dat: 2 Nov: 1749 med 3de derpaa under bem/el/te Fasmers Vidimation teignede Copier af 3de Attester som til Conference in originali bleve anviiste. den første Attest udgivet af Jacob Lange d/en 1ste Dec/em/br/is/ 1749 den 2den af Jørgen Pedersen dat: 28 Nov: sam/m/e Aar og den 3die af Ole Skor dat: 16 Nov: 1749. Bem/el/te Bergendahl forlangede Laugdag for den udeblevne og ey mødende Ole Mellingen Eragtet Den lovlig indstevnte og ey mødende Ole Mellingen forelægges Lavdag til nestkom/m/ende Som/m/erting tilstundende Aar 1750.'1751:' 2. Lars Bessesen Echaases udgivne Skiøde til Ole Erichsen paa 17 11/14 Mark Smør 8 25/28 Kande Malt i Gaarden Echaas da Kiøberen selv er eyende 6 3/14 M/ark Smør 3 3/28 Kande Malt tilsam/m/en 1 p/un/d Smør 12 K: Malt dat: 4 Junij 1751 vid: fol: 440. 3. Ole Iversens udgivne skiøde til Marthe *Knusdatter paa ¼ Part i Gaarden Mellingen af skyld ½ Løb Smør 1/8 tønde Malt dat: 27 febr: 1751 vid: fol: 440 4. ditto Selgeres Skiøde til Peder Knudsen paa ¼ Part i ditto Gaard Mellingen af sam/m/e dato og paa sam/m/e stæd indført,og så fra 1788:'30. Eet Skiftebrev efter Enkemand Rasmus Thomassen Hylche, begynt 25de Februarii og sluttet 15de Augusti 1788, hvoraf 3 Marker Smør i Hylche No: 87, blev udlagt 6/7 M/arke/r Smør til Sønne Sønnen Ole Olsen, og hver af de 2 Sønner Ole Rasmussen Eidsvold og Niels Rasmussen i Sandvigen og 3/7 M/arke/r til Dotteren Martha Rasmus Dotter, indført Fol: 141. 31. Eet Skiøde fra Erich Jansen Mellingen paa Myndtl: Johannes Johannesens Vegne, til hans Fader Johannes Jansen Teigland, paa 18 Marker Smør og 1 Mæle Malt i Teigland No: 91, for 67 Rdr 3 mrk, datr: 31te October 1788, med hosfulgt Attest, indført, Fol: 144. 32. Een Pante Obligation af Johannes Jansen Teigland til Sønnen Johannes Johannesen, stoer 67 Rdr 3 mrk, med 1ste Pante Rett i nysbemelte Anpart i Teigland No: 91, datr: 31te Octobr: 1788, indført Fol: 145. 33. Eet Skiøde fra Ole Siursen Mellingen med fleere til Erich Jansen Mellingen, paa indberegnet hans forrige Anpart 1 Løb Smør 1 Mæle Malt i Mellingen No: 93, for 204 Rdr:, datr: 31te Octobris 1788, med hoshæftende Attest, indført Fol: 145. 34. Een Obligation af Erich Jansen Mellingen til Sønnen Ole Erichsen stoer 48 Rdlr, med 1ste pante Rett i 1 pd: Smør 4 Kdr: Malt i Mellingen No: 93, datr: 31te October 1788, indført Fol: 145. 35. Eet Skiøde fra Daniel Monsen Ulvesetter til Mons Olsen Mellingen paa ½ Løb Smør og ½ Mæle Malt i Mellingen No: 93, for 98 Rdr, dateret: 4de Junii 1788, indført Fol: 143. 36. Een Obligation af Mons Olsen Mellingen til Johannes Johannesen Rølland og Myndtlingen Karie Steffens Dotter stoer 150 Rdlr, med 1ste Pante Ret i ½ Løb Smør ½ Mæle Malt i Mellingen No: 93, og eendeel Spesificeret Løsøre, dateret 4de Junii 1788, indført Fol: 143. 37. Eet Afkald fra Daniel Monsen Ulvesetter til Sviger Faderen Mons Olsen Mellingen for hans Hustrue Barbroe Mons Dotters Arv, ved Skifte af 25de April 1779, stoer 103 Rdr 1 mrk 4 s, indført Fol: 143, og datr: 30te Octbr: 1788.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Faddrene til Eric Olsen er som følger etter avskrift av Kirkeboken for Stord, A2, med forbehold om eventuelle mistydninger:Den 24 mai 1765 døbt Ole Orningsgards sønn: Eric. Test:: Madame Rebecha Christina H:Sylovs, Madame Sara Cornelia Christiesdatter,Monsr Clement Schmidt, Monsr Jan Korn Christie, Monsr Werner Hosewinchel Christie. Kenneth Bratland gjenkjente navnet Sylow fra Haus og i Bygdeboken II, Ådna sogn, Hausvik, side 180 finner vi prest i Haus med koner:#92 : Arnoldus von Westen Sylow, f.1707 i Trondhjem, d.1763. Gift I i 1740 med Karen Lund, f 1708 i København, d. 1748. Gift II med Else Geelmeyden. Gift III med Rebekka Kristina Koren, f. 1733 på Stord,Kenneth har følgende teori: Ole Eriksen Mellingen og konen var ansatt på prestegården, og da Arnoldus døde i 1763 reiste enken Rebekka Kristina tilbake til Stord der hun var født, og tok med seg en del av tjenerskapet, bl.a. Ole og konen. De giftet seg i 1764, og da de fikk et barn i 1765 var prestefruen fadder.Et motargument er at alle faddrene er ”finere” folk, det er gjerne ikke normalt at de er faddre til en som noen år senere dukker opp som husmann på Hop og Kråkenes, men det er jo mulig at prestefruen hadde gode bekjentskaper.MvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for den jobben Olav. Teorien til Kenneth kan godt vise seg å være korrekt. Jeg har vært borti noe lignende tidligere. Om det skulle stemme, kan det være interessant å finne ut når prestefruen døde. Kanskje det passer med tidspunktet Ole og kona dukker opp i Fana.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg vet ikke om jeg skal terpe på Tingbøkene, du kan jo søke selv, men Øvre Mjelde og Midtre Mjelde er nevnt 1763-1764 i forbindelse med Madame Sylov:'Skiftebrev forrettet d/en 4 Nov: 1763 efter afg: Niels Aaseim vid: fol: 11. Mad: Sylovs bøxelsæddel til Ole Johansen Øfste Mielde paa 1/2 Løb Smør 16 Kander Malt i Gaarden Hartvedt dat: 3 April 1764 med Rev: ej dat'og'Publiceret Johannes Olsens bøxelsæddel til Ole Johansen paa 1 p/un/d 6 Mark Smør 20 Kander Malt i Søre Reveim dat: 23 Junij 1764 2. Mad/a/me Sylovs bøxelsæddel til Ole Monsen paa 1/2 Løb Smør 1/2 tønde Malt i Enckegaarden Mitmielde dat: 18 Junij 1764 3. H/err Josva Schafners bøxelsæddel til Niels Erichsen paa 1/2 Løb Smør 1/2 tønde Malt i Mitmielde den Residerende Capellan beneficeret dat: 22 Maij 1764 med Rev:'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for bidragene dine Arnfrid vedr. tingbøkene.Jeg vet selv fra tidligere at tingbøkene er en viktig kilde, ikke minst i en periode hvor det for enkelte områder kan være lite av andre tilgjengelige kilder. Det er også av stor interesse å se at Madame Sylov dukker opp i forbindelse med gårder som allerede ha vært fremme flere ganger i denne debatten.Selv om dette ikke er noen endelig bekreftelse på de spørsmål som er reist i denne debatten, drypper det stadig inn viktig informasjon, som til syvende og sist kan vise seg å bli svært viktig for den endelig løsningen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Flott Arnfrid.Da fikk fikk vi svar på hvor familien til Erich og Ingeborg holdt til etter at de flyttet fra Fana.Og ikke minst senere datteren Johanne Martine og hennes famile.. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Jeg ser i Fanaboken at det på Hop er to eiere som heter Werner Hosewinchel Christie, (1) kjøper gården i 1749 og selger i 1761, og WHC (2) kjøper i 1784 og har den til sin død i 1829. Koblingen mellom fadder til Eric Olsen i 1765 og det at Eric Olsen dukker opp som husmann i 1768 er nok ikke tilfeldig. mvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var en interessant opplysning Olav. Kanskje vi begynner å nærnme oss en løsning.Jeg har fått svar ang. fadderne ved dåpen til Ingeborg Olsdtr. i Bergen 1762. ref. lenke nr. 2 i innlegg nr. 104.Terje E Skrolsvik, Bergen, 18.10.2006 21:09 (2) KK 15/8-1762 Ingeborg:faddere: Anna Arnesdat,Esther Aslachsdat,Siri Nielsdat,Østen Østensen,Peder Jacobsen.Klaren noen å plassere disse fadderne et sted i denne debatten? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vei ikke enda, men fant noe i Mjelde sokn (vi har jo vært der en del), Ole Andersen Nore Reveim skifter i 1787, dattern heter Ingeborg:'8. Eet Skifte Brev efter Manden Ole Andersen Nore Reveim af 22de Novembr: 1787, hvorved, af 12 M/ark S:r 6 Kander Malt i Nore Reveim No: 25, blev udlagt: 6 M/arke/r Smør og 3 Kdr: Malt til Sterboe Enken Martha Ivers Dtr:, 2 2/5 M/ark S:r 1 1/5 Kdr: Malt, til hver af de 2 Sønner Anders og Iver Olssønner og 1 1/5 M/ark S:r 3/5 K:de Malt til Dotteren Ingeborg Ols Dotter, indført Fol: 96.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er ikke lett å holde fast på alle navn og personer, - dersom Ingebrogs mor var Karens Larsdatter er ikke (12) aktuell.Ellers er det ikke enkelt å finne noe særlig ut av navnene på fadrene til Ingeborg Olsdatter 1762. Eneste er Esther Aslaksdat som jeg overhodet ikke finner, kanskje hun kommer fra bygden et sted. På den annen side, Esther var vel et navn som kom med innvandrerne fra Europa, -eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Arnfrid.Nei , det er ikke enkelt å holde oversikten når debatten så langt strekker seg over 121 innlegg. Vedr. Ingeborg Olsdtr.s mor har vi bare 1801 tellingen å holde oss til. Oddvars Søreides tankespinn i innlegg nr.104 er interessant, men jeg har ikke klart å finne noe ekteskap mellom Ole Tørresen/Torsen og Karen Larsdtr.Hadde jeg funnet det, kunne vi muligens ha klart å finne hennes fødested.Jeg sitter med en liten magefølelse om at Erich Olsen og Christi Knudsdtr. kan være Ole Erichsen Melingens foreldre, men heller ikke her har jeg noe bevis. Dessverre inneholdt bygdeboken med gården Biørndal noen opplysninger om hvor det ble av dem. Jeg burde kanskje etter hvert ha opprettet et nytt tema om Ingeborg Olsdatter og hennes eventuelle opphav og fødested. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Esther Aslaksdtr var gm Iver Carlsen. Østen Østensen var gift tre ganger; 2) Malene Pedersdtr 3) Maren Povelsdtr De andre er der flere aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, her ringte det vel ikke akkurat noen store bjeller. Vi får avvente å se om jeg også får svar vedr. fadderne til Ole Olsen Nordås. Det er trolig de samme foreldrene det er snakk om. Men jeg finner fortsatt ikke noe ekteskap mellom Ole Tørresen og Karen Larsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

FamilySearch VRI viser at at par med samme navn som Oddvar Søreide viser til i innlegg nr.104 døpte en sønn Tørris Olsen 13.09.1750 på Tysnes. Kan dette være samme folket som senere havnet på Nordås i 1758 og i Bergen i 1762? Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.