Gå til innhold
Arkivverket

[#42769] Aasland n i Hurum?. En gård eller husmannsplass?


Gjest Gunhild Svendstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Svendstad

Hallo!Er det noen som har noe historie når det gjelder denne gården? Jeg har en del slekt som har bodd her. Min oldemor bodde her i 1900 og hennes bror. Min bestefar hadde ei halvsøster . Hennes farmor bodde også på Aasland n i 1900.I gamle papirer etter bestefar finner jeg også dette navnet aasland nevnt. Finnes det noe historie fra denne gården med husmannsplasser noen steder? Det hadde vært morsom å visst noe mer om denne gården eller plassen.Med hilsen Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1900 ser det ut til at det er 3 Aasland N. Den ene ser ut til å være plass under Aasland N. Legger ved en lenke her : LenkeHåper noen lokalkjente kan hjelpe deg med flere opplysninger om disse gårdene ( plassen?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei igjen Gunn! Det hadde vært intressant lesing disse bøkene fra hurum. Jeg får stikke på biblioteket og sjekke. TAKK IGJEN !GUNHILD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Erik Bjune

Hei!Aasland ligger i 1900 under bnr 57, som var Sætre gård, helt nordøst i Hurum. Legger ved en oversikt over bnr under Sætre i 1950. LenkeSom du ser var det ganske mange. Og slik var det ganske tidlig på Sætre, så nok også i 1900. Dette pga industrivirksomheten der oppe (senere Dyno industrier) og nærheten til sjøen som gjorde at det bodde mange mennesker der som ikke var tilknyttet landbruket.Har søkt endel i div oversikter og kart fra i dag, men finner ikke noe Aasland der. Jeg tipper det i 1900 har vært en eiendom med hus på (altså tilsv dagens eneboliger), men det kan også ha vært en umatrikulert plass?Jeg tror neppe det finnes så mye om dette i Hurum bygdehistorie dessverre. Hurum har ikke Gårds- og slektshistorie.Har du noe navn på den nevnte farmoren og evt når hun var født?Mvh Erik Bjune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei Erik ! Takk for svar! I 1900 finner jeg bestefars mor på et bosted som heter aasland. Hun heter ifølge en kodeseddel angående verneplikt Elise Kristiansdatter og far Gustav Ellefsen av Drøbak. På denne kodeseddelen 1891 er aasland nevnt. Jeg vet også at i sjøfarts boka til bestefar fra året 1898 står aasland nevnt som oppholdssted. Han fikk også en arv fra en Bernt Christensen åsland i 1932. Dette er nok broren til Elise. Men bestefar ble født uekte og han tok navnet Emil Sand ( istedet for Gustavsen)senere i livet. Dette har jeg enda ikke funnet ut av. Hvorfor dette Sand navnet. Det må ha en sammenheng med den plassen han vokste opp . Han vokste ikke opp hos sin mor. Jeg vet han ble komfirmert i Hurum og døpt i ås .Det er en del rundt bestefars slekt jeg er nysgjerrig på.Jeg vet ikke om han hadde noe med sin farsslekt å gjøre. Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Erik Bjune

Hei igjen! Beklager at svar har tatt tid.Ut fra dine oppl og FT1900 så ser det ut til at både Elise og Bernt var født på Hurum. Søk blant døpte der gir en søskenflokk på Storsand med Elisabette Birgette f. 1848 og Bernt Christian f. 1854, av foreldre Husmann Christen Andreassen og Elen Marie Bottolfsdatter. (De hadde 8 barn i alt) Dette er eneste mulighet hvis de er født på Hurum. Det passer vel også bra med Sand-navnet du nevner; både Storsand, Sand og Sætre ligger rett ved hverandre.Hvis ovenstående er riktig, er Elen M. fra Bjørnstad, f. 1816, dtr av Bottolf Stephensen og Ingeborg Andersdtr. Christens bakgr vet jeg ik noe om.Du ref til en halvsøster; er det Marta Mathilde som bor på Aasland i 1900? Det passer evt bra med at hun og mannen er født på Drøbak-siden, slik det ser ut til at Emil er også i 1876? Elise har nok som yngre evt da bodd på østsida av fjorden...Mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.