Gå til innhold
Arkivverket

[#42773] Jørgen Knib - eller Knibant - lensmann i Steigen, død 1759


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Har noen noe informasjon om Jørgen Knib? Hvem var han, hvor kommer han fra? Han giftet seg med Inger Gustavsdtr Ålatad i Steigen i 1750Takknemlig for all info. :)Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jørgens etternavn skal nok være Knibant. I dåpsinnførselen til hans uekte barn i Rødøy står det Knib:, og kolonet viser at presten har forkortet etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Kjell-ErikI flg. Steigen bygdebok bind 2, side 146 var far til Inger Gustavsdtr. (Gustavus Johansen født i Sverige, død 1759 Ålstad i Engeløy) lensmann i (Engel fjerding) Steigen fra 1735 til 1755 Jørgen Knibandt fra Hakvåg, gift med hans datter, overtok så embetet. Men han var bare lensmann i 2 år. Han ble i flg. amtets ordre avsatt for oppsetsighet. Likevel benevnes Jørgen som lensmann både i svigerfaren sitt skifte åpnet 24/10 1759, og i sitt eget skifte åpnet 31/5 1760 (Kilde: skifte-CD-en utgitt av Dis Salten historielag) Barn som er nevnt i skiftet til Jørgen er: Enok f. 1745, Gustavus f. 1748 (i boken Slekter og gårder i Steigen står det 1753) Anne f. ? Skifte etter henne i 1773 Ingeborg i Bergen, gift med Arnt JensenI boken ”Slekter og gårder i Steigen” står det også oppført en Johan som hans sønn, men han er ikke nevnt i skiftet. Men i Johan sitt skifte i 1792, er Gustavus Knibandt nevnt som hans bror. Johan benevnes i skiftet som lensmann. I Steigen bygdeboken står det om Johan:” Henrik Klæboe innehadde embetet til sin død i 1770 og ble etterfulgt av Jørgen Kniebandts sønn, Johan Jørgensen Kniebandt. Han var en dyktig fisker og eide opp til 2 rorbuer i fiskeværet Skrova”Håper dette var til litt hjelp.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Takk skal du ha Hill-Gunn. Det står ingenting om hvor han kommer fra? Er han fra Sverige eller Danmark? Noen som vet???KE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roar Paulsen

Hei Kjell-Erik. Jeg har selv Jørgen Knibant som en av mine forfedre,far til Enoch.Har letet i flere år etter opphavet til navnet,men har ennå ikke lyktes med å komme noe videre,men jeg leter fortsatt og håper at jeg en dag skal finne ut av det.Håper vi kan utveksle opplysninger til hverandre hvis vi finner noe.Lykke til.Vennlig hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Hei! Jeg har hørt at det finnes en bok som heter norske lensmenn i Norge, står han nevnt der? Har bestilt boka, men ikke fått den enda. Finner jeg noe, så skal du få høre det. :-)Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjell-Erik Andal

Jørgen Knibant fikk barn med Rebekka Schanke i 1740 på Lurøy, var han lensmann på Lurøy da? eller hadde han besvangret Rebekka i Steigen? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Flemming Udbjørg

Jeg forsøgte at søge på Knibant på Google, og kom bl.a. til denne side om Petter Dass:LenkeHvis man på denne side søger efter Knibant, kommer denne oplysning frem:Bolette Angell Anderdtr. Dass, f. 23 mar 1721 i Alstadhaug, Nordland. Hun giftet seg med Edvard Meyer Hansen (1) Ibsen, gift 29 jan 1744 i Alstadhaug, Nordland, f. 1713 i Orkdal, Sør-Trøndelag, (sønn av Hans Rasmusen Ibsen og Ingeborg Cathrine Edvardsdatter Meyer) d. 27 sep 1785 i Orkdal. Bolette døde 1771 i Orkdal, Sør-Trøndelag. (1) Hanna Andrea Edvardsdtr. Ibsen, f. 1745 i Orkdal, Sør-Trøndelag, d. i Malvik, Sør-Trøndelag. (2) Rebecha Edvardsdtr. Ibsen, f. 2 jan 1745 i Orkdal, Sør-Trøndelag, d. 4 nov 1745 i Alstadhaug, Nordland. (3) Ingeborg Catharine Edvardsdtr. Ibsen, f. c21 jul 1746 i Orkdal. Hun giftet seg med NN Knibant, gift i Steigen, Nordland, f. ca 1750 i Steigen, Nordland. Ingeborg døde i Steigen, Nordland.Det ser altså ud til, at der måske kan findes et spor i et ægteskab ca. 1750.Kender nogen dette?/Flemming U

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hallo,jeg har ikke aner i nord, men min kones oldefar var Jacob Sivertsen Helland. Jeg prøver å finne ut litt mere, og bare siden igår da jeg sendte inn spørsmålene har jeg fått et par generasjonert til her.Takk for hjelpen så langt. Jeg håper å finne litt mer om anene til Jacob sivertens kone også, hun som het Karoline Sofie Tortenås-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,jeg har ikke aner i nord, men min kones oldefar var Jacob Sivertsen Helland. Jeg prøver å finne ut litt mere, og bare siden igår da jeg sendte inn spørsmålene har jeg fått et par generasjonert til her.Takk for hjelpen så langt. Jeg håper å finne litt mer om anene til Jacob sivertens kone også, hun som het Karoline Sofie Tortenås-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiKlipp 'Jacob Nielsen Tortenås f. 1826 og Jacobine Karlsdatter f. 1824' Går ut fra at du vet at Karoline er av Wintherslekten på farsiden og Ursinslekten på morsiden.så til Knibant.i Skankeætten av Robelin s. 94 så er den sønnen Rebekka Jørgensdtr Schanke f. 1711, d. 1761 i Værdal, begr. 3 advent. Hun ble gift 16/1-17157 i Klinga,med Ingebrigt Hansen Grøn, De bodde på Sævesbakken i Klinga. fikk med Jørgen Knibandt døpt 9/1-1740 og Han er identisk med Anders Ørgensen f. på Helgeland, og 'som även kalles Anders Eriksen Bårdset i Troms'.Rebekkas søster Else var gift med Svend Hermansen NorumSamme bok påpeker at Jørgen Knibandt ikke har slekt i Norge ifølge hans eget skifte. Eller som det står Sitat lett fornorsket 'det sies at han ikke har noen Frender her i landet'skifte etter Else 31/10-1761 og etter Svend Norum 31/10-1760 er ikke gjengitt i Svein Edvardsens skifter. (de geistlige skifteprotokollene er ikke med der som de er i Saltenskiftene på CD)Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Jørgen Knibant, Hachvig ble gravlagt Dom Miseriod:???1759 i Steigen. Jeg klarer ikke å tyde alt som står skrevet i kirkeboka men jeg tolker det slik at han ble gravlagt under kirkegulvet?(midt på høyre side)Lenke Hadde et lite håp om å finne alderen hans, men jeg kan ikke se at det er nedtegnet.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hill-Gunn Jensen

Etter det jeg kan tyde står det Dom. Misericord. 2. søndag etter påske, som var søndag 29. april i 1759. Videre står det etter det jeg kan tyde, Jørgen Knibant Hachvog (Hakvåg) som trolig er stedet hvor Jørgen Knibant bodde i Steigen da han døde.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Denne Jørgen som er DØPT 2.juli 1780 er Enoch Knibant sin førstefødte og sønnesønn av gamle Jørgen Knibant som døde i 1759. Enoch sin bror Johan Knibant gm Ingeborg Cathrine Ibsen kalte også sin førstefødte for Jørgen etter sin far. Døpt Die parasc. ( Langfredag 5. april 1776) Lenkemvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Kistene under Salten kirke er blitt registrert, og på kistelokket til Jørgen Knibant står det at han er ført på Østre Røsøe 12. april 1713. Hvor er Østre Røsøe?

bilete7326.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Det skal nok være Øster Riisøer, det gamle navnet på byen Risør i Aust-Agder.Desverre begynner kirkeboken for Risør først i 1716. Men i 1716 og 1718 er det en Even Kniben som døper barn. Jeg har ikke sett senere enn det. Kniben kan jo godt være det samme som Knibant.Se: Risør, Klokkerbok nr. B 1 (1716-1747), Kronologisk liste 1717, side 4-5. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9815&idx_id=9815&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.