Gå til innhold
Arkivverket

[#42775] Enebakk


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Min 2tippfar og 2tippmor Peder Christophersen og Ingebor Olsdatter giftet seg 1753 i Enebakk. Dessverre oppgis det ikke oppholdsted på noen av dem i kirkeboka. Jeg vet om 3 barn: Christopher (min 3tippfar) f. ca. 1753 Christen Dorthe Hans f. 1770Familien bodde på Taraldrud i Kråkstad i 1770 da sønnen Hans ble døpt.Jeg finner i Enebakk kirkebok en Christen, døpt 1761 - Far: Peder Kielgaard og Daarte, døpt 1762 - Far: Peder KielgaardVidere en Christopher Kielgaard får en sønn Anders i 1725.Jeg ser i bygdeboka at Kielgaard u. Westbye men ikke noe mer i Enebakk bygdebøker I og II.Og jeg finner en Ingebor, døpt 1726 Far: Ole Kiølstad. Heller ikke denne plassen finner jeg i nevnte bygdebøker.Er det noen som kan rekke ut en hjelpende hånd til en mann i nød ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Du skulle nok hatt bind 3 av Enebakkboka - der er både Kjellgard og Kjølstad.Det står ikke stort om dine under Kjellgard, bare (s. 512): 'Deretter [ca 1754] kom Per Kristoffersen, g 1753 m Ingeborg Olsd. Barn: Kristen f 1761, Dorte f. 1762.'På s. 661 under garden Kjølstad og på s. 687- 688 under garden Huseby er foreldrene til Ingeborg Olsdatter f. 1726 nevnt, men det er lite sannsynlig at hun er din ane, for det var skifte etter hennes mor i 1765, og da er ikke Ingeborg nevnt.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Tusen takk Laila. Det bekreftet mine funn.Jeg har jo sett at en Christopher Kielgaard fikk sønnen Anders i 1725. Dette er en meget god kandidat til faren til Peder Christophersen f.ca. 1718. Peder og Ingebor var da sannsynligvis ikke de første i familien i Kielgaard. Siden de giftet seg i Enebakk skulle det være Ingebors familie iallfall som bodde i Enebakk i 1753, men de kan jo ha flyttet dit før hennes dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.