Gå til innhold
Arkivverket

[#42776] Kan noen hjelpe meg med tyding av dette ordet?


Gjest Bjørnar Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørnar Iversen

Under transkribering av konfirmanter 1842 finner jeg denne setningen under karakterer: Meget god kundskab, upaaklagelig flid, from og lys Op???? Det er det siste ordet jeg trenger hjelp til.

bilete1381.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Det kan være det. Speculation syntes jeg ikke virket særlig naturlig i denne sammenhengen, men det får gå med det. Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Hei. Jeg skulle gjerne sett noe mer av denne sida, så jeg kan se hvordan presten skriver de ulike bokstavene. Det slutter på -lastion, men resten stemmer ikke med speculation...Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jo, det står nok 'Speculation'. Det gir mening i den forstand at konfirmanten spekulerte, spurte og gravde og var nysgjerrig - på en 'from og lys' måte, som sikkert var til stor glede for presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Norsk Riksmålsordbok III s. 2002: 'Spekulasjon....lat. speculatio, iakttagelse, betraktning.....resonnerende tankevirksomhet; spekulering; grubling; fundering....'. Konfirmanten var nok i prestens øyne en ideal-konfirmant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hvordan forklarer dere at første bokstav i siste ordet er S? For meg ligner det på en O, og de to tre neste er heller utydelige synes jeg. Dette er ikke forsøk på oppklaring, bare min måte å se saken på. Det som er kommet fram høres vettugt ut, men O-en forkludrer det for meg. Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En variant av stor gotisk 'S' ser faktisk slik ut. Du kan sikkert finne eksempler i lærebøker om gotisk håndskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Et lite tips til Ruth (8): Den store S'en er helt etter læreboka. Du gjenkjenner lett Stor S og liten s ved 'taggen' i forkant (på høyre side) av bokstaven, det gjelder både stor S og liten s. Taggen kuttes ofte ut ved kombinasjoner der neste bokstav er en t eller k (st) (sk), og dobbel s (ss) skrives ofte som en kombinasjon av to forskjellige varianter av bokstaven s. Men som Kristian H sier så finner du gode eksempler i lærebøkene. Tror som de andre at det vanskelig kan stå noe annet enn Speculation, selvom bokstavene nummer 2-3-4 er litt slurvete skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg ser det slik at Speculation går på det teoretiske, det abstrakte. Det motsatte er dermed det praktiske.Det norske bondesamfunnet verdsatte nok høyest en person som hadde evner til å utføre et håndverk etter tradisjonelle retningslinjer, en som ikke hadde fem tommeltotter. Skolen var derimot ment som en teoretisk anstalt hvor bare det å lære å lese i seg selv er en øvelse i det abstrakte. Skolen var naturligvis primært en innpodningsanstalt for innprenting av nasjonale dogmer, både religiøse og sivile, men for slikt kreves det knapt Speculation. Den som var i besittelse av den evnen vi snakker om, ville nok få de beste anbefalelser for å nå dit hvor læreren selv var. En Student slapp å bruke en eneste tommeltott, og kunne likevel i ettertid fø sin familie.Han kunne til og med tillate seg å spekulere litt – men naturligvis ikke for mye. Man måtte jo ikke bli ”fritenker”...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Bare til orientering: Teksten befinner seg i kirkebok for Kråkstad, Ski kommune, 1837-47, konfirmanter, side 144. Hvis noen tar en titt på Digitalpensjonatet Lenke vil dere finne virkelig fantasifulle karaktersettinger av konfirmantene. Det gjelder hele perioden 1814-1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. I denne forbindelse, syntes jeg at jeg måtte nevne om eksempel på karakteter de måtte finne på å skrive i en skoleprotokoll i gamle dager. I en skoleprotokoll for Osen, 1800 - 1803,var det for eksempel brukt : ' tullete tikke med horn, fullkommen idiot, flink til å gå på hendene, men flink til at læse,' osv..... Hilsen Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.