Gå til innhold
Arkivverket

[#42778] Peder Olsen og Else Knudsdatter Aamodt


Gjest Oddrun Thomassen Flovik
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Kan noen som har bygdebok for Åmot gjøre et oppslag for meg? Er på leting etter Peder Olsen og Else Knutsdatter som i 1801 kom til Sollia, Tranøy, Troms.I folketellinga 1801 er de ennå bosatt på Aamodt, på gården Løken [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f10429&gardpostnr=26&personpostnr=841&merk=841#ovre>LenkePeder og Else ble gift 19.november 1797 LenkeLurer på om dette er rett Else født 1771 LenkeDa er dette vel i såfall foreldrenes vielse 1771 Lenkeog dette Elses mors dåp LenkeElses foreldre i 1801 på gården Dieset søndre LenkeHar også funnet en Peder Olsen født 1771 Lenkeog da hans mor i 1801 på gården Biørnstad i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Ser at de siste lenkene ble feilHar også funnet en Peder Olsen født 1771PEDER OLSEN MaleEvent(s): Birth: Christening: 27 OCT 1771 Aamot, Hedmark, NorwayParents: Father: OLE PEDERSEN Mother: MAREN KIELDSDR og da hans mor i 1801 på gården Biørnstad i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Har 2. kandidater, men er litt usikker på hvem er hvem. Peder Olsen, døpt 27.10. 1771, av foreldre : Ole Pedersen Kløfstad, og hustru Maren Kieldsdatter. Peder Olsen, døpt 27.10. 1771, av foreldre : Ole Knudsen Glomstad og hustru Marit Pedersdatter. Den ene av disse : Peder Olsen, døpt 1771, gift 1801, m. Kersti ( Kirsti ) Knudsdatter, døpt 08.09. 1776, av foreldre : Knud Larsen Blikberget og hustru Berthe Pedersdatter.Den Peder Olsen som var gift med Kirsti Knudsdatter, kom til Øvre Stenerseter, i Slettås Trysil. Her er det bare registrert en datter Anne Pedersdatter, født 06.07. 1813. Men det kan være en sønn ? for den 22.08. 1886, dør det en kar i Øvre Stenersetra, Knud Pedersen, som var født i 1809. Om Peder Olsen, f. 1771, og Kirsti Knudsdatter, født 1776, les bygdebok for Slettås, Trysil, Stenerseter Øvre, side 72. Men jeg vet ikke hvem av disse 2. Peder Olsen, f. 1771, som kom til Stenersetra, eller hvem som havnet i Nord-Norge.Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Tusen takk Torbjørn. Har noen anledning til å sjekke kirkeboken for å se om det står oppgitt noen foreldre/fedre ved Peder og Elses vielse i 1797 LenkeHar egentlig størst tro på at Peder var sønn av Ole Pedersen og Maren Kieldsdatter. Dette med begrunnelse i navnetradisjoner. Peder og Elses barn var:Ole f.1799 Ane f.1804 Maren f.1806 Knud f.1808 Peer f.1813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg la inn det samme innlegget som her under mitt tema 'jeg kan gjøre enkle..osv', men jeg glemte forrige gang å legge inn bilde av kirkeboken ved ekteskapet. Her kommer det:Mvh Lars Ove

bilete1624.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Ja ikke er jeg den som er glupest til å tyde disse kråketærne, men jeg er nokså sikker på at det står omtrent slik : oktober 28 de, trolovet ungkarl Peder Olsen, tilhørende i Qvernene ( eks. Aasetkvern ), og pigen Else Knudsdatter, tilhørende på Nabset. Ekteviet, november 19 de, idbn. ( Test ) Gudmund Gudmundsen Vaal og Ole Jensen Nabset ( test, er vel det samme som vitner ) ? Håper dette er riktig. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Prøver meg videre med å finne ut hvilken Peder som er den rette. Kan noen sjekke dåpen til sønnen Ole Pedersen som ble døpt 23.juni 1799 LenkeKanskje navn på fadderene kan gi meg løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Egil Theie

HeiBostedene er vriene, men jeg mener fadderne er: Anne Taralsd. ?, Eli Jonsd. (Jensd.?) Moren?, Gudmund Gudmundsøn Vaal, Kristen Knudsøn ibid og Jngebret Tollefsøn Moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har litt problemer med de første, men det står ihvertfall Gudmund Gudmundsen Vaal( 1753-1833 ) og hustru Anne Taraldsdatter, 1757- 1822 ),( som var f. Strand, Stor-Elvdal ), og Engebret Tollefsen Moren ( 1778- 1852 ), som sannsynligvis var fra Ottershagen. Fra Moren var han ikke. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.