Gå til innhold
Arkivverket

[#42779] Skifte m.m. Bergen, Søren Rasmussen about 1634 + Hustru


Gjest Maya Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Rasmussen

Hej vil I hjælpe? Jeg søger mere viden om Søren Rasmussen, gerne et skifte. Gerne lidt mere om ham, tak:Disse oplysninger er de eneste jeg har: Født: Køge, Ramsø, Roskilde ca. 1583 Død: Bergen Norge ca. 1634 Han var Byfoged Flere oplysninger: gift med Barbara Carlsdatter, hende vil jeg også gerne vide noget om. Hun er født ca. 1585, ved ikke hvor? Hvornår er hun død? Hvem var hendes forældre? Hvor kom hun fra? Mere om Søren: Han var i 1616 Foged på Reins Kloster i Norge og blev senere Byfoged i Bergen. I en artikel om Bergens Byfogeder i Bergens Historiske Forenings Skrifter nr. 49 (Bergen 1943) nævnes en Søren Rasmussen som Byfoged i 1625 og 1627 Han havde også været Foged i Fosen 1619-1620. Hvem kan scanne disse ting til mig og sende på mail og findes der flere historier om ham? De fik mindst 4 børn, men jeg mangler dåbsoplysninger, faddere, skolegang, konfirmation osv. Efter faderen død, rejste de fleste til Danmark + Sverige. Børn: 1 Rasmus Sørensen Brochmann født omkr. 1609, boede Malmø 1655. 2 Lars Sørensen Brochmann født omkr. 1612, boede Køge 1655. 3 Bodil Sørensdatter Brochmann født omkr. 1615, boede Bergen, gift omkr. 1654, Tage Lambertsen Balchenborg , født omkr. 1615, Ålborg, Danmark, (søn af Lambert Tønnissen Balchenborg og Anna Christensdatter Lund ) boede Danmark i 1665, stilling Rådmand i Bergen 1662-65. Nummer 4: Anne Sørensdatter /Brochmann/ f. 10 oct 1617 Rands Øster, Norwegen efter faderens død kom hun til Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Rasmussen

Glemte noget, undskyld: Ved man hvornår Søren Rasmussen og Barbara Carlsdatter blev gift og hvilken kirke, vidner osv? Er der skifte efter Barbara? Ved godt det er mange spørgsmål, men bare nogle bliver opklaret, tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Maya, hos oss bruker vi fullt navn. Så vidt jeg vet er det bare en dame i Danmark som kan bruke R som etternavn. Vær snill oppgi etternavet ditt. Så slipper jeg fjerne innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.