Gå til innhold
Arkivverket

[#42782] Skifter i Nordfjord - Blaalid


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Hvem er nevnt i disse skiftene:629 Ole Olsen Blaalien Davik 412 4b 1709-1711og1921 Ole Jetmundsen Blaalien Davik 158 10 1747-175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

629 Ole Olsen Blaalien Davik 412 4b 1709-1711. Skiftet er datert 15. september 1711 og nevner enken Marette Siursdatter. Avdøde etterlot seg datteren Ragnilde fra første ekteskap, hun var gift med Ole Jetmundsen Blaalien. Med enken hadde han barna Olle, 21, Jetmund, 14, Daniel, 12, Jacob, 10 og Merete, 7 år.1921 Ole Jetmundsen Blaalien Davik 158 10 1747-175. Skiftet er datert 18. november 1748 og ble holdt hos ektefellene Ole Jetmundsen og Ingebor Jørgensdatter, som ønsket å skifte fra seg til dekning av gjeld, og for det som ble igjen tok de kår hos 'deris Svoger Rasmus Hansen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Om det skiftene løser noen floker, oppstår det noen nye problemer. Kan jeg bry deg med et par kontrollspørsmål:'enken Marette Siursdatter' - Bygdeboka kaller henne Maritte Knutsdatter. Er du sikker på at det står Siursdatter i skiftet?Likedan i dette:'Avdøde etterlot seg datteren Ragnilde fra første ekteskap, hun var gift med Ole Jetmundsen Blaalien.'Her sier bygdeboka at Ragnhild var gift med Ole Jakobsen. Men jeg antar at 'Jetmundsen' er korrekt gjengitt i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Siste spørsmålet kan du se bort fra. Jeg ser nå at Ragnhild var gift 2 ganger, og da stemmer det med Ole Jetmundsen som var ektefelle nr. 2.Ole Olsens to ekteskap er også muligens årsaken til at bygdebok og skifte operer med ulike navn, men dette skulle jeg likevel gjerne se at du kikket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lesemåten 'Siursdatter' er tydelig nok i innledningen i skiftet. Som lagverge hadde hun Knud Jacobsen Bortne. Ved utlodningen kalles hun 'Marette Siversdatter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.