Gå til innhold
Arkivverket

[#42786] Slekthistoriske bøker for Hallingdal og Onsøy, Østfold


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Jeg ønsker litt hjelp ved innkjøp av slekts- og gårdshistorie for områdene Nes, Gol og Hemsedal samt for Onsøy i Østfold. Noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg kan anbefale 'Gards- og slektshistorie for Nes i Hallingdal' av Terje Østro. Bind 1 kom i 2002. Den er meget detaljert og god. Den kan kjøpes fra Nes kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Når det gjelder Hemsedal, så er det 1 bok som er aktuell. Om du ikke får kjøpt den i 'din' bokhandel , så kan det hende at Hemsedal Kommune har ett eks. Ellers så er det greit å prøve et antikvariat.Når det gjelder Gol, så har det kommet flere utgaver. Et eks. pr. området. Jeg tror det er 6 eller 7. Da er det lurt å vite hvor 'dine' bodde.Når det gjelder Nes , så er det på samme måte her. Som Ole Arild skrev så kom bind nr. 1 ut i 2002. Den er meget bra. Men omhandler kun et område i Nes. Bind nr. 2 og 3 kommer ut like før jul.Kort fortalt så anbefaler jeg deg å stikke innom et bibliotek for å sjekke ut hvilken av bøkene som passer for deg. Om du ikke ønsker alle da.Et Antikvariat eller kommunen kan være en grei kommunikasjonspartner.Nå er disse bøkene meget populære , så det kan ta litt tid , før du får tak i dem.Lykke til!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har hatt god nytte av boken 'Hallingslekter' av Botolf Baklien, men jeg ville lånt den gjennom bibliotek for å se om det var noe om din slekt der før jeg kjøpte den. Dessverre ser det ut som om denne boken er umulig å få kjøpt, og jeg har vært på jakt etter den i årevis. Jeg skrev til og med til forfatteren som ikke hadde flere igjen, men det er mulig den finnes å få kjøpt på antikvariat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei og mange takk til dere. Jeg har 'mine' fra Ål til Gulsvik. På farfars farside er de fra hovedsaklig Nes. På farfars morsside er de fra Nedre Hemsedal. Min farmors farside er fra Flå. Min manns farside er fra Nes og Ål. Vi dekker vel så å si hele Hallingdal. Sjekket litt på nettet. Kanskje bøkene til Terje Østro ville være lemplige. Har jeg forstått det riktig at han har utgitt en bok og at det kommer to til før jul? Noen som vet hvor jeg kan bestille dem? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Ta kontakt med Nes kommune så får du svar.Terje Østro kommer med 2 nye bind forhåpentligvis like før jul.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg glemte å nevne at Terje Østro også har kommet med 2 bind fra Gulsvik / Flå området. Det ene fra Sørbygda området. Mens det andre tar for seg Gulsvikvaldet. Jeg har begge to, og de er meget bra.Her kommer det andre bøker om ett par tre år, tror jeg.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Tormod! Kunne du hjelpe meg med oppslag dersom jeg anser det 'veldig' nødvendig. Lover å ikke mase. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Andersen

pt. foreligger det ingen gårds og slektshistorie for Onsøy. Vi har bare en 4 binds historie om bygden. Derimot har vi et meget aktivt historielag, som legger inn kirkebøker etc. på data. Har du noen gårdsnavn, personavn,årstall etc.kanskje undertegnede kan formidle noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk til dere alle! Til Tormod og Tor: Her en min adresse: geitsund (krøll)online.no. Dersom dere vil kan dere sende meg en adresse som jeg kan sende min forespørsel til. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.