Gå til innhold
Arkivverket

[#42791] Jens Brose Eriksen og Ane Dorthe Nilsdatter bodde i Lurøy i FT 1865. Når gift?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jens Brose Eriksen og Ane Dorthe Nilsdatter bodde i Lurøy i FT 1865 på Klippenvaag øvre, men jeg kan ikke finne de gift i Lurøy. 3 barn er oppgitt og etterpå står der Ane Kathrine Andersdatter, hans svigermoder. Hun er f. i 1806 i Hemnes Pgd.. Jeg har en mistanke om at dette kan være datter til Anders Andersen som bodde i Storvasdal, Rødøy og søster til min tippoldefar . Jeg har gått igjennom vigde i Lurøy, men kan ikke finne Jens og Ane gift der. Kan noen tenke seg å hjelpe meg med å se om de kan finne denne Ane Cathrine som sansynligvis var gift med en Nils?Jeg takker hjertelig for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest hill-gunn jensen

Hei BirgerTror dette må være 'din' Anne Katrine.I Rødøy den 11.10.1835 blir enkemann Erich Olsen (49 år gammel) fra Ranen, gift med enke Anne Katrine Andersd. (29 år gammel) fra Ranen. Deres bosted er Tømmerdal. Bemerkning: Hans forrige kone døde 1833 og hendes mann 1834, Anne Katrines far er oppgitt til Anders Andersenmvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du, hill-gunn Jensen ha for det. Jo jeg har dette ekteskapet registrert. Men jeg er litt usikker på om det er den rette Anders Andersen. I den orginale kirkeboken som Steinar Lines har på nettet skal det ifølge han være noen bemerkninger i den orginale kirkeboken som han ikke har tatt med angåpende dette brudeparet.Har du tilgang til den? Hvis du har det hadde det vært flott om du kunne finne hva den bemerkningen går ut på!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 3. Da er det vel min ane Erik Olsen som ble gift pånytt igjen? Han mistet sin kone Bereth Kierstina Berthelsdatter 04.11.1833 på barselsseng, og min Erik var født i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk Anne Kathrine og Erik Olsen barn sammen? Jeg har ikke tilgang til kirkebøkene av Steinar Lines fordi jeg sikkert mangler et program, og får bare opp en kryss. Har prøvd å innstallere Adobe Reader uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er ikke svar på det du egentlig spør etter, men jeg tar med at Nilsine Johanne ble født 11.09.1861 og døpt 29.09.1861. Foreldrene var pige Anne Dorthea Nilsdtr. Hauland og barnefader Olai Andreassen Nedre Klippevaag.(skannede kirkebøker for Lurøy). Det betyr at Jens og Anne Dorthea trolig har giftet seg i 1862/63. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er heller ikke så helt sikker lengre på det er min ane Erik Olsen Anne Kathrine ble gift med i 1835, for han var 41 år i 1835 og ikke 49 år. Min ane het Erik Olsen Lillevannet og ble født 22.06.1794 i Rana, men det stemmer jo med at han mistet sin kone i Rødøy i 1833 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for resspnsen! Først til Anne Lise. Den Erich Olsen som jeg har var sønn av Ole Andersen Båsmoen, (1757-1834), og Elisabet Andersdatter,(1760-1846). Erich Olsen var f.13.6.1794 i Malmhagen i Rana. Den andre Erich Olsen som jeg har var f. i Rana ca. 1786. Han hadde en sønn, Jens Lorentz Christian Brose, f. 15.8.1837 i Rødøy og døde i 1771 i Lurøy.Den Anne Cathrine Andersdatter som jeg søker skal være datter av Anders Andersen, f. ca 1787 og Kiersten Larsdatter som bodde i Rødøy.Det eneste sikre her er at min GG Morfar, Lars Andersen (1810-1869) var sønn av Anders Andersen og Kiersen Larsdatter og at de var Lapper.I kirkeboken i forbindelse med at Anne Kathrine gifter seg er faren oppgitt å være Anders Andersen (se inlegg 4). Spørsmålet er derfor om det går an å finne hvem moren til Anne Cathrine var.Anne Lise. Her er den korrekte linken til Steinars hjemmeside: http://www.lineset.net/slekt/no/Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager at jeg glemte å svare på spørsmålet ditt, Anne Lise, (6)!Ja, de fikk i alle fall sønnen Jens Lorentz Christian Brose Eriksen, f. 15.8.1837 i Rødøy (Kilde: Rødøy kirkebok Mini 841.A06 1825-1844, side 171, nr. 39, Døbte 1837).Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for opplysningene Birger, men siden det ikke var den Erik Olsen Lillevannet født 22.06.1794 som var far til barna blir det jo uaktuelt for meg. Jeg får kun opp en firkantet rute med rød firkant, grønn prikk og blå trekant på kirkebøkene. Har hatt samme problem tidligere, og fikk til råd å laste ned Adobe Reader som ikke lyktes. Det er mulig jeg ikke fikk noen forklaring på hvilken versjon jeg skulle laste ned, eller ikke fant de riktige Adobe Reader i link som ble lagt ut. Så jeg ga vel bare opp da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hvilken nettleser bruker du, Anne Lise?Laste ned? Du kan ikke laste ned kirkebøkene til Steinar Lines, men bare søke i den.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har selvfølgelig ikke prøvd å laste ned kirkebøkene til Steinar Lines, og det er kirkebokdelen til venstre som viser denne firkanten som jeg skriver om. Vet faktisk ikke hvilken nettleser jeg bruker, men pc-en er fra April 2000 så det er vel noe som er gammelt. Jeg har ikke gjort noe med nettleseren siden den gang. Det jeg har prøvd å laste ned og mislyktes er Adobe Reader.Nå skal jeg ikke ta opp mer plass her om mine problemer, og jeg får heller se kirkebøkene for Rødøy på mikrofilm. Noe finnes også på biblioteket her, og det er jo ingen problemer å få fjernlånt kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan M. Mathisen

Til innlegg 14. Det er ikke Adobe Reader du mangeler for å få opp linkene på venstre side. Det er 'JAVA', se hva Lines har skrevet nederst på siden. Til orientering. JM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Anne Lise: Jeg har registrert en Erich Olsen som var gift med Berith Kirstina Berthelsdatter og fikk barn med henne i tiden 1817 til 1833, da hun døde. Denne Erich/Erik flyttet mye omkring i Rødøy, men det går an å følge ham etter bostedsopplysningene som blir gitt når barna blir født. Han dukker også opp i innrulleringen fram til år 1831, og der oppgis alderen hans. Bostedene som oppgis i innrulleringen passer bra med hvor barna er født. Alt stemmer ikke helt nøyaktig, men stort sett ser det ut til at han må ha vært født på midten av 1790-tallet. Dette stemmer bra med den Erik'en som du er interessert i, som er født i Litlvatnet i Rana 22. juni 1794.Den Enkemand Erich Olsen Tømmerdalen, 49 år, som blir gift med Enke Anne Katrine Andersdr. do, 29 år 11. okt. 1835, er ikke registrert bosatt i Tømmerdalen i innrulleringen. Dersom han er en annen Erich Olsen enn han som mistet kona i 1833, må han ha kommet fra et annet sted enn Rødøy. Erich og Anne får ikke barn i Rødøy, man Erichs barn fra første ekteskap holder seg der og blir gift i Rødøy.Jeg har ikke greid å finne ut hvem Anne Katrines første mann er.For meg ser det ut som om alderen som oppgis ved Erichs andre ekteskap må være feil, dersom han da altså ikke er en utabygding som tilfeldigvis ble gift i Rødøy. Vet du mer om disse personene?Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Anne Lise.Den Erich Olsen du søker er vel den som jeg har registrert f. 22.6.1794, Lillevannet, gift i 1816 i Rødøy med Berith Kristina Berthelsdatter, f. 6.7.1794 i Kolvik, Rødøy. Hun døde 14.11.1834 i Vassdal, Rødøy. De hadde 8 barn.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for informasjonen til både Birger og Jan, selv om jeg hadde en del av det. Jeg har funnet 7 barn som døpt, men i i tillegg ser jeg har notert en Inger Eriksdatter som barn uten at jeg har noe på henne(som barn nr.5 av 8). Det verste er at jeg ikke aner hvor jeg har tatt henne fra. Det er lenge siden jeg holdt på med disse, og var ikke så dreven med å notere kilder, datoer osv. den gangen som jeg er nå. Jeg har heller ikke helt greid å tyde dåpsdatoen på Peder Eriksen i 1831 ser jeg. Når ble han døpt? Alle de andre har jeg som døpt, og flere av dem som gift med dato både en og to ganger. Bare for å ha det sagt så har jeg kommet langt bakover på Erik Olsen Lillevannet i Rana, og har også en del på Bereth Bertelsdatter og hennes aner(der regner jeg med å se noe mer kirkebøkene for Rødøy. Jeg hadde ikke dåpsdato på henne, men nå har jeg jo fått det. Skulle gjerne også visst om Erik Olsen ble gift pånytt igjen, men det burde jeg vel ta opp som eget emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har tatt opp om Erik Olsen og Berit Kierstina Berthelsdatter som eget emne 43792 med flere spørsmål, så da kan jo den som vil svare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Jan: jeg ser jo nå at muligheten er stor for at det var min ane Erik som ble gift i 1835 med Anne Kathrine Andersdatter.Til Birger: Du er kanskje interessert i anerekka på Erik Olsen Lillevannet. Det blir altfor mye å legge ut her, og jeg har et dokument på 2 sider i tillegg til det jeg har i slektsprogrammet. Her er e-postadressen for den som vil ha dette dokumentet tilsendt. Kan jo ta noen av anene her da:1)Erik Olsen Lillevannet født 22.06.1794, og døp i Moe kirke 06.07.1794. Foreldre:2)Ola Davidsen født 1750 i Tørrbekkmoen, og døpt 1.pinsedag(17.05)1750. Han var gift 3 ganger, og i 3.ekteskap var han gift med nr.3 her.. Trolovelsen skjedde den 20.10.1791, og de ble gift 01.01.1792.3)Anna Maria Eriksdatter Lillevannet født 26.11.1770, og døpt 09.12.1770 Besteforeldre: 4)David Jensen Skonsen døpt 24.09.1719 i Hemnes kirke¨, og død 16.01.1783. Det ser ut som om han ble gravlagt 19.01.1783(2.søndag etter a.capella 1783). Gift 01.01.1744 med nr.55)Berit Hansdatter Reinforsheia som ble døpt i Hemnes kirke 25.p.trinit(22.11)1722. Hun døde i 1804 på Skonseng i Rana, og ble gravlagt 3.søndag etter trefoldighet(17.06)1804 på Moe kirkegård.6)Erik Jensen Lillevannet døpt 1.påskedag(06.04)1738, og gravlagt 21.08.1803. Ifølge bygdeboka for Rana ble han gift 1 i 1760 med nr. 7, men jeg har ikke funnet giftermålet i kirkeboka. Erik var gift 2 ganger, men det er hans første ekteskap som var med nr. 7 her.7)Ane Larsdatter Villen som ble døpt 4.p.trinit(17.06)1731. Hun døde 25.03.1777, og ble gravlagt 1.søndag etter påske(06.04)1777.Siden vi enda er litt usikre om det er min ane Erik Olsen Lillevannet som gjelder her stopper jeg her, og så kan det jo taes kontakt på privat mail. Jeg har jo mye mer.Jeg har jo anene til Berit Berthelsdatter, men her mener jeg at vi har mailet om noe før Birger. Dessuten mangler jeg nøyaktige kirkebokføringer. Foreldrene var jo Berthel Olsen og Barbro Einarsdatter, og jeg har 2-3 generasjoner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Se også nr. 6988 her i Digitalarkivet, hvor jeg har lagt ut anerekka til Berthel Olai Eriksen. Anenr. 21 kan rettes til Karen Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise! Ja, jeg takker og bukker hvis du vil dele anelisten med meg. Du kan gjerne sende meg det pr mail. Det er sikkert enklere! birgerfo@chello.noMed vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.