Gå til innhold
Arkivverket

[#42795] Sjømannsruller i Bergen ca. 1819/20, finnes det?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver å identifisere en Peder Pedersen, som i forbindelse med en barnefødsel i Bergen 26.01.1819 (uekte) står oppført som matros. Han er også ved en anledning beskrevet som Peder Christian Pedersen. Marianne Herfindal Johannessen ref. klokkerboken i Domkirken slik:'I kirkeboken ser det jo ut til at Johanne Martines foreldre er gifte, men du skriv jo selv at hun var født utenfor ekteskap. Sjekket derfor klokkerboken for 'moro' skyld. Der står hun som uektefødt og foreldrene er oppført slik: Matros %Peder% Christian Pedersen og Johanne %Nielsen% Olsdat'Jeg har klart å identifisere moren Johanne Nielsen/Olsdtr (tema 42746 i Arkivforumet), og vil gjerne prøve å finne hvem denne Peder (Christian) Pedersen var. Lar han seg finne i en evt. sjømannsrulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes militære ruller (Ungdomsruller/Hovedruller/Ekstraruller) for Bergen, og disse omfatter sjømenn med opphav i byen, og andre som var registrert ved innflytting. Det vil normalt kreve en smule arbeid å bla seg fram til rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for raskt svar. Da får det bli en oppgave neste gang jeg får anledning å besøke Statsarkivet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.