Gå til innhold
Arkivverket

[#42796] Norske fanger i Sverige, 1807 - 1809.


Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Min tipptippoldefar, Sjønne Larsen f. 1775 fra Kvernstua i N. Odal, ble tatt til fange av svenskene og døde i Sverige. Så står det i en fotnote i bygdeboka.Så er spørsmålet, hvor kan jeg finne ut hva som skjedde med han og når han døde? Ved fredsinngåelsen ble det vel gjort avtaler om krigsfangene på begge sider, så da er det vel sannsynelig at han døde før den tid.Mitt inntrykk er at brukerne her inne besitter en mengde kunnskap, så da er det å håpe at noen er godt inne i norsk historie. Må innrømme at på akkurat dette tidsrommet er jeg temmelig blank, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Du kan jo begynne med å lese denne dokumentasjonen. Riktignok dreier dette seg mest om de fangene som satt i England, men det nevnes også at 1200 satt i fangeskap i Gøteborg i 1809. LenkeMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Her kan du se hvordan jeg selv gikk frem for å få vite mer om min tipp tipp oldefar som også satt fanget under denne krigen, riktignok i England. Dette fikk jeg vite gjennom bygdebøkene fra Tysnes og Fitjar, samt en historie skrevet av et av hans barnebarn. Ved hjelp av databasen i Digitalarkivet samt dokumentasjonen i innlegg (2) kontaktet jeg statsarkivet i Kristiansand og fikk tilsendt kopi av fangeprotokollen fra Chatham, England. Der sto det at han ble overført til skipet ”Bedre Tider”. I historien hans barnebarn skrev står det at han skal ha vært med på et mytteri og solgt skipet i Bergen (prisepenger). Dette har jeg foreløpig ikke fått dokumentert, men jeg har funnet noe dokumentasjon om skipet. En kontakt jeg har på Island har funnet noen dokumenter i Riksarkivet der og de får jeg tilsendt i neste uke, skal bli spennende å se hva disse dokumenter inneholder. Nevnes bør også at jeg fikk god hjelp av Yngve Nedrebø, se arkivforum 26383. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=26383&sok=roger+fossum&startnr=&antall=&spraak=&nr=23&antinnlegg=12#anker>LenkeHistorien om min tipp tipp oldefar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Det var da et imponerende arbeide du har nedlagt i historien om din tipptippoldefar, virkelig flott.Har jeg forstått rett når jeg tror at listene over de som satt i Gøteborg er å finne på mikrofilm? I tilfelle hvor er disse filmene? Det virker som disse listene stort sett omfatter sjøfolk. Jeg går ut fra at Sjønne Larsen ble tatt til fange langs svenskegrensa et sted, antagelig i en eller annen treffning. Han var jo egentlig jordbruker i Nord Odal og det er derfor lite sansynelig at han var sjømann. Kanskje det finnes egne lister på 'landbaserte' fanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Slik jeg forstår dokumentasjonen så finnes listene over de som satt i Gøteborg på mikrofilm ved Statsarkivet i Kristiansand. Dette gjelder vel dog kun sjøfolkene. Mikrofilm ADM 103/151. Göteborg, nr. 1-1243 mars 1809 eller før - 29.09.1809.Kjenner desverre ikke til om det finnes lister over de som ble tatt til fange på land.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Tusen takk for hjelpen så langt.Prøver et spørsmål i Arkivforum, kanskje Nedrebø vet hvor jeg kan finne eventuelle lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Ingen som kan hjelpe med hvor jeg kan finne lister over krigsfanger, som ikke var sjømenn, i Sverige i disse årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Prøv Krigsarkivet i Stockholm. Et par enkeltpersoner du kan forsøke å kontakte for iallfall å få leiteråd er Ulf Mannberg og Bruno Ansbjerg. Alt finner du på Internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Helene Erntsen

Takk skal du ha Finn. Mailen min ligger nede i dag, men så fort jeg får den opp å gå igjen skal jeg sende spørsmål dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.