Gå til innhold
Arkivverket

[#42799] Foreldre til Johanne Nilsdotter Holme født på Kornstad i 1865


Gjest Jan Heggem
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Heggem

Jeg søker foreldrene til min oldemor Johanne Nilsdoter Holme fra Ørneberget, Dalen, Kornstad f. 1865 d. 1900. Hun ble gift i 1898 med Peder Erikson Heggem og bodde på plassen Bakkan i Gjemnes kommune. Har ikke lykkes å finne foreldrene trass i mange års leting. Det næmeste jeg har kommet en person som kan være faren er dette: LenkeKan noen hjelpe meg å få verifisert/avkreftet dette slektskapsforholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Johanne og Peder hadde vel neppe så mange felles barn om dei gifta seg i 1898! Og er Johanna/Johanne med i folketelling for 1900 om ho døde det året?Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Heggem

Ja, dette er den aktuelle familien, Grethe. Peder og Johanne giftet seg i 1898, samme året som Kristian ble født. Peder var gift flere ganger, men Kristian ble eneste barnet i ekteskapet med Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Jeg søkte litt på family search. Fant ei Johanna Marie Nilsen f 25/6 1865 i Kvernes. Ved å sjekke kirkebokavskriftene til Kristian Strand fant jeg ei Johanna Marie F 25/4 1865 og døpt 25/6 1865. Foreldre Enkem. Nils Torgersen Holen og pike Randi Jonsdatter Nås. Nås tilhørte Kvernes prestegjeld. Nås ligger i Eide. Viser til folketellingfunn i 1900. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Randi Jonsdatter, 16 år gammel, kom til Nås i Eide for å ta seg tjeneste i 1858. Johanna Marie, vart som Bjørn skriv, fødd der, men ved tellinga, som gjekk ved nyårsleite 65/66 er både mor og barn komne attende til Ørnhaugen i Torvikdalen. Barnefaren heitte Nils Torgersen Holme, som var enkemann. Truleg den same som er nemnt som telegrafinspektør, f. 1823 i Grytten, 'logerende hos Madam Fladmark' ved same tellinga. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Heggem

Takk skal dere ha begge to Bjørn og Endre for at dere har sjekket opp dette. Denne Randi Jonsdatter har jeg også i notatene mine, men har ikke greid å finne noen sikker link til Johanna/e. Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ville ha sjekket giftermålet. Har du funnet konfirmasjonen til Johanne Marie? Begge deler skulle vel gi en pekepinn på hvem som er far/foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Dette finner du i Eideboka b. 3, s. 130 under garden Nås her i Eide:'Randi Jonsdtr. f. 1842 på Dalen, Gjemnes b. 1, s. 369, ble konf. i 1858 mens hun var på Nås. I 1865 fikk hun dattera Johanna Marie og da bodde hun fortsatt på Nås. Far til barnet var enkemann Nils Torgersen Holme. De flytta tilbake til Gjemnes i 1872 hvor Johanne vart gift i 1898 m. enkemann Peder Eriksen Heggem, Gjemnes b. 1, s. 523.'Lån Gard- og ættesoge for Gjemnes, b. 1 og du vil finne om Randi og hennes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.