Gå til innhold
Arkivverket

[#42800] Notasjon for 1/2 i skattelister


Gjest Norodd Hagenson
 Del

Recommended Posts

Gjest Norodd Hagenson

I gamle skattelister brukes som regel j for 1, ij for 2, iij for 3 osv. mens j med horisontal strek gjennom brukes for 1/2 og tall som ende på 1/2.Jeg observerer at det er brukt -j i noen skattelister som er lagt ut, men det er ikke så veldig selvforklarende.Hva er en god og lettfattelig måte å representer 1/2 på, slik at man er mest mulig kildetro, og slik at det rent teknisk byr på minst mulig problemer både å registrere og bruke på veven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg vil anbefale at en bruker tall istedenfor j, dvs. iij bør skrives 3, evt. med originalformen i klammer etterpå. Skal en ha mulighet for å søke og/eller foreta beregninger, er det bedre å ha det transkribert til tall. Jeg vil derfor også anbefale at en skriver 0,5 for halve verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg er enig med Anette i at man bør bruke tall, men jeg antar at i en skatteliste forekommer dette ofte, og hvis man har mulighet for det bør romertall (dvs originalens tekst) og tolkningen med vanlige tall føres i to forskjellige felter istedenfor å bruke klammer - å føre i samme felt synes unødvendig og vil bare gjøre ting tungvindt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Takk for svar. Ideen om to kolonner, en med original tekst, og en med normalisert tekst, synes jeg er bra; jeg har faktisk gjort det på den måten allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.