Gå til innhold
Arkivverket

[#42801] Forslag: 'Velg alle' knapp


Gjest Norodd Hagenson
 Del

Recommended Posts

Gjest Norodd Hagenson

Jeg har et lite forslag som kan gjøre en søkeprosess lettere og raksere for brukeren.I en del tilfeller, f.eks. landsomfattende søk, kommer det ofte opp mange flere alternativer man kan krysse av, enn det man i utgangspunktet hadde ventet eller håpet.Andre ganger ønsker man å snevre inn søket suksessivt på flere søkefelt før man går inn og velger ut det man vil gå videre med i søkefelt man allerede har vært innom. Jeg er klar over at det finnes muligheter for hurtigsøk og avanserte søketermer, men det er ikke alltid man snevrer søket inn passe mye med slike verktøy.Jeg vil derfor foreslå at man på alle sider med avkryssingsbokser legger til en knapp som krysser av alle boksene. Eksempler på dette finnes på nettet og burde være lett å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er berre for landsomfattande søk denne knappen ikkje finst. Om ein i databasane ikkje brukar valet med vis vil systemet oppføra seg som om alle skal vera avkryssa. Som tidlegare sagt er det av ressursamessige grunnar den ikkje finst i landsomfattande søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Dette synes jeg er en for defensiv holdning og når tiden er inne for en oppgradering av ressursene for denne tjenesten også, håper jeg ønsket om egen 'velg alle'-boks blir tatt hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Den er ikkje for defensiv. Me oppgraderte ressursane våre i veka som var; installerte ny servar. Men forskjellen i ressursuttak ved automatisk avkryssing er av ein slik storleiksorden at det er lite aktuelt å tillata ei slik løysing. Når dette er kombinert med at ein kan søka med innheld (t.d. innheld sen for å få med alle som har sen-namn) vil dette rett og slett vera for farefullt. Og her hjelper det eigentleg ikkje å oppdatera maskinvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Takk for fornuftig svar.Jeg antar at det er minst ressurskrevende å søke gjennom hele indeksen på ny for hver innsnevring av søket i stedet for å skille ut en delmengde og søke videre i den. Selv om ytelsen på maskinvare stadig øker dramatisk, vokser kravene til ytelse som regel enda raskere.Mitt ønske gjaldt brukergrensesnitt, og var nok et dårlig forslag i forhold til ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.