Gå til innhold
Arkivverket

[#42802] Andrea Eilertsdatter


Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Andrea f 1862 i Ottestad.d.18.11.1925 hun var gift med Albert Olsen Nyborg f.10.10.1874-10.03.1955 Har funnet ut at Andreas foreldre var Eilert Tordsson f 1838 Stange gift med Matea Tordstensdattter f.1838 VangEr det noen som vet kor ej kan følge disse videre bakover ?finns det noen bygebøker eller er det kun kirkebøker ej kan finne dette i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan kanskje få hjelp via bygdebøker, folketellinger og Familysearch til å finne familie, men det du finner der kan du ikke stole på. Du må bruke kirkebøkene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Mathea ble født 19.des 1839. Datter av Tosten Feiring, garver på Qvernengen og Anne Andersdatter. Mathea ble født på Tronhuus i Vang.I deres giftemål 16. sep 1839 står det at Torsten Olsen Feiring er 26 år og født på Biri, sønn av Ole Olsen, mens Anne Andersdatter er 23 år og født på Vestre Dieseneie i Vang, datter til Anders Nielsen Frebergeie, bosatt på Tronhuus ved giftemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Ettersom Dieseneie ikke er behandlet i noen bygdebok for Vang, har jeg søkt litt videre bakover i kirkebøker. Anne ble født 16. sept 1816, spesielt å se at hun ble gift på sin 23-årsdag. Hun er datter av Anders Nielsen og Mari Engebretsdatter, husmannsfolk på Vestre Dieseneie.Ikke lenge før ble Anders og Mari gift, nemlig 17.nov 1815. Han tjenestedreng på Præstegaarden i Vang, hun boende på Agerseie (Ager heter i dag Åker).Det ser ut til at Anders og Mari bor på Agerseie i noen år fremover, iallfall 1819-1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Oddny A Tarberg

hei Asbjørn takk skal du ha ej lurer på er det kirkebøkene for vang du har brukt her? har lyst og sjå om ej klare og finne det som du her har gitt mej av opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg har funnet disse opplysningene i kirkebøker, bl.a. kirkebok 7 fra Vang (1813-21) og kirkebok 9a i Vang/Furnes (1826-41).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Eilert Torsen Hoberg. Jeg vil anta at du finner ham omtalt i Stange bb under østre Hoberg. Jeg har på dette forumet tidligere i flere vendinger invitert til diskusjon om denne slekta. Jeg har også omtalt slekta i Hedmark Slektshistorielags tidsskrift som kom ut til jul i fjor. Navnet Eilert er ganske karakteristisk for denne slekta. Det samme er Bertil. Slekta har sitt eldste utgangspunkt på Opsal i Veldre ca 1630 med Eilert som var leilending på Opsal etter Zephora.Bertil Eilertsen kom til Mælum på Furnes på 1670 tallet.Matea Torstensdatter er ukjent for meg, men jeg vil anta at de giftet seg 1860. Andrea hadde tre søsken. Jeg kjenner ikke etterslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Hei Thor du skriver du flere ganger har invitert til diskusjon om denne slekta her på debattforum da mener du Eilert Torson Hoberg som var f.1838 og gift med ho Matea? dette har ej ikkje fått med mej kunne ej kansje fått debatt nummret og gått inn og sett ? og kor kan ej få tak i dette tidskriftet ?kan ej kontakte hedmark historielag og kjøpe de via dem?Andrea og Eilert er mine tippoldeforeldre på farsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nei, men hans forfedre og slekt! Du finner noe i Stange bb, noe i Furnes bb, noe i Veldre bb og noe i Hedmark slektshistorisk tidene. Samt altså det jeg har lagt ut til debatt her.Litt står også i Vang bb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Oddny A Tarberg

Hei Thor har kikket på noen av dine innlegg her har du navnet på Eilert Torson Hoberg sine foreldre?da hadde det vert lettere og finne ut av innlegga dineskal få tak i bøkene du har nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er selvsagt altfor omfattende å legge alle forfedrene til Andrea Eilertsdatter ut på dette forum, men du kan jo ta kontakt? Du finner meg i telefonkatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.