Gå til innhold
Arkivverket

[#42803] Oppslag i Stange bygdebok 1 - Mari Hansdatter Ottestad født rundt 1752.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Ser av listen over bygdebøker for Hedmark at gårdene Ottestad er omtalt på side 155 og 159 i Stange bind 1. Skulle gjerne vite opphavet til Mari Hansdatter Ottestad som giftet seg 16 nov 1775 med Embret Halvorsen fra Sætre i Elverum - ref innlegg 42428. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Guro! Jeg har Stangebøkene hjemme og har lett på sidene med Ottestad uten at jeg fant de du spør om. I de gamle bøkene er det bare tatt med slekt av gårdeiere stort sett, så om disse har arbeidet på gården i perioder eller vært husmenn under gården er det smått med opplysninger å hente herfra er jeg redd. Det står nevnt noen husmannsplasser under gårdene. I 1886 er nevnt navnene: Ottestadløkken, Kløften,samt Torvverket som egne bruk, og i 1875 er husmannsplassene Tanddalen, Lundby, og Nystuen nevnt under Ottestad Søndre.Under Ottestad Nordre er nevnt 1875 følgende husmannsplasser: Ødegården, Knarbakken, Stensby, Hagen, Bakken og Lapperud. ( Som du ser mange muligheter for at dine folk kan ha bodd her likevel)Skal ikke litt nøyere for å se hva jeg kan finne. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk igjen, Gunn - jeg har aldri vært borti bb for Stange, så jeg visste ikke kvaliteten på dem. Jeg kommer meg ikke til kirkebøkene på en stund, men som du ser, har Lars Ove igjen kommet med et tilbud om hjelp. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Lars Ove. Nei, dette er i Stange. Jeg fikk oppklart det i innlegg 42428 (50), samme innlegg hvor du hjalp meg sist. Det dreier seg om foreldrene til de døpte barna du skannet til meg! Viser seg at moren, Mari Hansdatter er fra Ottestad i Stange. Det står vel ikke navn på foreldre i kirkebøkene på den tiden, men kautionistene er også av interesse. Tusen takk for all hjelpen du gir oss. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.