Gå til innhold
Arkivverket

[#42816] Gården/stedet Eltervaag i Frue sogn i Rogaland


Gjest Geir Alsaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Alsaker

I forbindelse med søk etter mulig tilknytning til Rogaland, er jeg interessert i opplysninger om gården Eltervaag /Eltervog eller om det er et sted i Rogaland.Er det noen som har kjennskap til denne gården eller stedet, er jeg takknemlig for nærmere informasjon. Med vennlig hilsen Geir Alsaker 1630 Gamle Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Det finnes iallefall gården Eltravåg i Sveio, Sunnhordaland. Sveio grenser til Rogaland. Har du noe navn å gå etter ?Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Alsaker

Jeg takker for iformasjonen, men har foreløpig ikke fått opp siden du henviser til.Når det gjelder navn har jeg følgende fra 'Døpte i domkirken i Stavanger 1752-1790.Døpt 22.6.1766 : Eynar - foreldre: Ivar Biørnsen og Birthe Andersdatter. Ivar Biørnsen er oppgitt med farsgard: Eltervaag ( Frue sogn. )Ellers finner jeg Ole Iversen Berg, fødested : Eltervaag i Frue sogn i sjømanninnrulleringen for Stavanger i 1803. Dette er muligens en sønn av førstnevnte ( døpt 7.mai 1762 ? )Det er det jeg har så langt - takker for all hjelp til å komme på rett spor! Jeg er svært interessert i gården eller stedet. Mvh Geir Alsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Hetland sogn/herred var det gamle Frue sogn. Riska hørte til Hetland helt til kommunesammenslåingen i 1960-årene, da Riska ble overført til Sandnes kommune. Det er egen bygdebok for Riska: 'Riska. Gardar og tettstad' av Eivind Smith, utgitt av Sandnes kommune 1993. Dette er etter min mening den suverent beste bygdeboka i hele Rogaland, i hvert fall når det gjelder den eldste tiden (dvs. før 1750). Nyere tid har jeg ikke helt oversikt over. Her er også Eltervåg med. - Anbefales! (Bestill fjernlån til ditt lokale bibliotek, eller stikk innom Deichmann hvis du tar turen til Oslo)Ivar Bjørnsen (1727-1795) finnes omtalt på side 89, gift 1. 1755 med Berta Andersdatter (1735-1777), datter til den forrige brukeren Anders Jonsen (1703-1772) og Ranveig Johannesdatter (1707-1766). Hans annet ekteskap var i 1777 med Jorunn Jacobsdatter. Ivar var sønn av husmann på Tingholmen (under Eltervåg, s. 93-94) Bjørn Olsen (ca. 1677-etter 1755), hvis opphav er usikkert og hans kone Helga Olsdatter (ca. 1685-1755). Ole Iversen er Ivar Bjørnsens sønn, født i 1762. Han kalte seg 'Berje' og ble kjøpmann i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Alsaker

En stor takk til Roger Fossum og Randi Rostrup for meget nyttig informasjon og gode råd når det gjelder kilder m.m.Med vennlig hilsen Geir Alsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.