Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Nina Laugerud

[#42818] Ålesund 1600-1700

Recommended Posts

Gjest Nina Laugerud

Søker etter info om Kristian og Anne Berit, hun født 1683, begge døde i 1721. De hadde 2 barn. De skal ha bodd i Skarbøvika i Ålesund, på en gård som forfallt da torsken forsvant etter deres død. Mulig etternavn/gårdsnavn: Audestad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marie Stephensen

Hei !Het ikke Kristian, Alvestad ? Fant en gård i Haram som het dette i FT 1801. Han kan ha kommet derfra ?Var det ikke Miriam navnet på det ene barnet ?Marie Stephensen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marie Skålnes

Eg tolka og garden som Alvestad (kan det vera eit plass?). Kristian (Christian) fødd 1679. Kona sitt namn Anne Brit Pettersen el.l.Eg leiter no i Borgun kommune, men det går så frykteleg tregt i kveld. Er det andre kommunar i nærleiken me kan sjå i; kommunegrensene har vel flytta seg i dette området og?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marie Skålnes

Eg finn ein som har budd på Alvestad då han døydde Lenke så navnet må ha eksistert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Sulesund

Dette handler vel om TV-programmet. Der er ikke og har ikke vært Alvestad i Borgund. Skarbøvik har vært i Borgund i uminnelige tider. En mulighet kan være gården Kalvestad? Fraflyttet utpå 1700-tallet. Om så er kunne det være gården en av de kom fra før de slo seg ned i Skarbøvika.Ville ikke ha brukt så mye energi på dette, navnet Anne Britt Pettersen ville absolutt ikke bli sagt slik på begynnelsen av 1800, - men Anne Britt Petersdatter. mvh Marianne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ingmar Seth

HeiSom Marie skriv i innlegg nr 2 så er det ein gard som heiter Alvestad i Haram kommune.Mvh Ingmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Laugerud

Det med Kalvestad er nok riktig! Og jeg bruker tid på dette fordi jeg er veldig opptatt av slik historie og elsker slike tv-program! Ingen behøver føle seg forpliktet til å hjelpe....Noen som vet noe mer om en Christian fra Skarbøvika, som døde i 1721? Og det er selvfølgelig Petersdatter jeg leter på, finner mye fra sent på 1700, noen som finner mer fra tidlig 1700? Takk så lenge!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Heen

HeiOm de 2 døde i 1721 i Skarbøvik så skulle de blitt innført i Kirkebøkene for Borgund, da Skarbøvik hører til der. Jeg har søkt i kirkebøkene etter dem, de ligger tilgjengelig i digitalisert versjon for perioden 1698-1800. Har prøvd flere varianter av navnet men finner ingen som passer til disse 2 personen i hele det tidsrommet. Om de eventuelt kom fra Alvestad i Haram og døde her burde de vel likevel stått i kirkebøkene for det sognet de døde i. Det beste blir vel eventuelt å finne dem i kirkebøkene for Haram når de ble døpt der, om det skulle stemme.Mvh Hanne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ingmar Seth

HeiFørste KB for Haram kom ut/påbyrja i 1689 så det er lite troligt at det finnst noko om desse to her. (Om det er herifrå dei kjem då)Mvh Ingmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.