Gå til innhold
Arkivverket

[#42822] Morten Sjurs. og Alet Olsdtr. i Fana fra Mo, Førde i S&F?


Gjest Anita S. Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita S. Johannessen

Kom over et utrolig morsomt sammentreff i dag da jeg jobbet litt i slektstreet mitt. Holdt på med å bla litt frem og tilbake i treet da jeg kom litt tilfeldig inn på mine 6 x tippoldeforeldre Morten Sjurson g. før 1730 med Alet Olsdatter f. ca 1704. De bor på Liland i Fana 1726-33, Flytte til Nordeide 1734. Paktar på Rå fra ca 1735 til ca1750. De flyttet til Åletræet omkring 1750.I Fana bygdebok (Aaletræet) står det at Morten og Alet er begge innflyttere. Så hvor kan de komme fra? Har tidliger lett litt i Os og Bergen, men ikke funnet noe. Så i dag tok jeg ett tilfeldig søk i min egen base først på Alet Olsdatter, men fant ikke noe ved første øyekast - så søkte jeg videre på Morten Sjurson - og da kom det opp - helt 'tilfeldig' en Morten Sjurson Mo f. ca 1697 og g. 1725 med Alette Olsdatter Soleim, og i følge mine notater skal de bo i Bergen 1739 (det kan fort bli Fana når en er i S&F) - for et artig sammentreff...Morten Mo er sønn av anene til min samboer, så jeg har ikke reagert den gangen jeg skrev inn navnene.Lenke til det jeg har om Morten og Alet i Fana: [url="http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps17/ps17_400.htm>LenkeLenke til det jeg har om Morten Sjurson Mo og Alette Olsdotter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette er nok rett. Trudde dere hadde fått dette før? Men kanskje ikkje, avdi dette er mi mormors mors forfolk. Så vidt eg hugser vart dette leita opp då dei arbeidde med korrekturen på siste utgåva av band 4 for Fana. Men korkje dette eller mykje anna, m.a. om Søvik, kom ikkje med. Dei hadde visst ikkje tid. Difor framstår band 4 framleis som eit slett verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, diverre. Eg har berre notera det same som det du har; at ho var frå Soleim i Førde og fødd 1704. Morten, derimot, kan visstnok fylgjast nokre ledd bakover, men det har du kan hende. Der er vel ei bygdebok for Førde etter det eg minnest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Steinset

I følge Førde bygdebok I side 293 er hennar foreldre: Ole Olson f.kr.1664, d.kr.1710, gift kr.1689 med Lussi Olsdtr f.ca.1669 på Sunde, d.1749. Barn: a. Peder f.kr.1696. b. Alette, vigd 1725 med Morten Mo. c. Nils f.kr.1698. d. Mads f.kr.1700, vigd 1725 med Kari Olsdtr. e. Lussi f.kr.1702, vigd 1725 med Peder Olson Ramstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.