Gå til innhold
Arkivverket

[#42827] Skip i utenriksfart fra Stavanger


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Er det noen som kjenner til disse skipene som gikk fra Stavanger i alle fall i perioden 1871 - 1884 ? Urda, Lavine, Regnator, Stabil, Vanadis, Fram, Bertha, Rap.... ?Min oldefar var styrmann og skipper på disse båtene, og lurer på flere opplysninger om dem, om det var seilskuter, damp- evt. hva de fraktet ? Alt er interessant....Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk for opplysninger. Det jeg nå fikk vite var at disse to båtene var seilskip, det var vel på hell med seil på denne tiden, muligens noen av de andre er dampskip.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Det ser ut som at det er seilskip det dreier seg om...... Noen som vet noe mer om seilskip i utenriksfart i stavanger ?Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Be biblioteket i Bergen bestille boka: 'Beretning om en 30 års sjøfartstid', forfatter: Johan Ingval Jensen, utgitt av Dreyer forlag i Stavanger 1939. Jeg får ikke boka opp med søk på 'Sambok', men jeg vet at den befinner seg til utlån på Stavanger bibliotek, hyllesign.: 910.45 JEN. Det skulle være rart om du ikke finner noe av interesse der. (Jeg har ikke boka slik at jeg kan sjekke for deg.) Boka er gammel og slitt, men har en mengde skutebilder. Fargekopiene lar seg godt scanne og fikse, sort/hvitt bildene er det verre med da trykken er dårlig. Bildene som er brukt som illustrasjoner i boka var utlånt fra Stavanger Sjøfartsmuseum. Ved henvendelse dit hjelper de deg med nye kopier dersom du finner noen av 'dine' skuter. Adressen dit: Stavanger Sjøfartsmuseum, Musègt. 16, 4010 Stavanger, E-post: firmapost@stavanger.museum.no, tlf.: 51 84 27 00. De har vel en hjemmeside også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.