Gå til innhold
Arkivverket

[#42828] Den frie Tanke


Gjest Knut Heidelberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Heidelberg

Dette er kanskje litt utenfor, men allikevel kanskje ikke. Det skulle vel ikke være noen her som i sin slektsgranskning har kommet over ukebladet Den frie Tanke? Jeg vet det ble utgitt i alle fall 1899 og at det hadde en unitaren Lindboe i Kristiania som kontaktperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Heidelberg

Takk for tips, men i dette tilfellet kan Nasjonalbiblioteket hjelpe. Det eneste spor så langt er en annonse i avisen 17. Mai - også med henvisning til kontaktpersonen. Jeg har forsøkt å gjøre bruk av de kanaler som er tilgjengelige for å finne ut mer om Den frie Tanke. Uten hell. Håper på at noen her kanskje kan ha 'snublet' over bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Heidelberg

Takk for tips, men i dette tilfellet kan ikke Nasjonalbiblioteket hjelpe. Det eneste spor så langt er en annonse i avisen 17. Mai - også med henvisning til kontaktpersonen. Jeg har forsøkt å gjøre bruk av de kanaler som er tilgjengelige for å finne ut mer om Den frie Tanke. Uten hell. Håper på at noen her kanskje kan ha 'snublet' over bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et rent skudd i blinde, men mulig unitaren er Aage Harald Lindboe (25.12.1866, Trondhjem - 25.08.1908, Molde). Han tok teologisk embetseksamen i 1893, flyttet til Kristiania 1897, ble ansatt som vikar i Lillesand like etter. Filologisk embetseksamen våren 1901. Ikke mye hjelp vedr. 'Den Frie Tanke'. (Har noen flere detaljer om Lindboe om dette skulle være rette person/av interesse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Heidelberg

Dette med Aage Harald Lindboe er meget interessant. Jeg vil være meget takknemmelig hvis du kan gi meg flere detaljer ang. vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han var sønn av infanterikaptein Carl Valdemar Lindboe og Hildur Marie Fredrikke (født Solem). Før han kom til Kristiania, var han huslærer i Solør og hadde så en privatskole på Eidsvold. I Kristiania var han timelærer på Aars & Voss 1897-98. Vikariatet i Lillesand var for skolebestyreren ved Lillesand Middelskole.Etter filologisk embetseksamen ble han ansatt som adjunkt ved Molde Middelskole (september 1901) og her ble han til sin død.Gift 1894 med Helga Mathilda Hansen, født i Grue 20.10.1869, datter av Chr. Hansen og Mathea Johnseter. Barn: Helga født 14.12.1894 (Hoff i Solør), Waldemar født 11.02.1897 (Eidsvold) og Kristian født 22.08.1898 (Hoff i Solør).Utenlandsreiser: Sommeren 1896 til Brüssel, sommeren 1905 (med stipend) til Tyskland og England. Formål: Språkstudier.(Hentet fra Studentene fra 1886)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes også en typograf i Kristiania som heter Albert Olaf Lindboe. Legger en lenke til den mannen også: LenkeHar dessverre ikke greid å finne noen opplysninger om ukebladet eller tidsskriftet fra den tiden.Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har funnet at Hans Tambs Lyche grunnla i 1894 det unitariske tidsskrift ”Frie Ord”. Det kan ikke være en navnforveksling her (ikke nødvendigvis fra din side, men like gjerne fra min kilde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg søkte på nettet og fant at du kjenner både Tambs Lyche og unitarismen så godt at jeg neppe har noe mer å bidra med her Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Heidelberg

En nærliggende tanke, men i dette tilfellet er jeg 100% sikker på at ingen forveksling foreligger. Hans Tambs Lyche stiftet 'Frie Ord' med A. Sabro som forlegger. Dette bladet er forøvrig det eneste unitariske tidsskrift utgitt i Norge før 1900. Bladet 'Den frie Tanke' må være et annet blad, men det er få spor å finne etter det - bortsett fra en annonse som viser til unitaren Lindboe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Heidelberg

Geir skrev: 'Jeg søkte på nettet og fant at du kjenner både Tambs Lyche og unitarismen så godt at jeg neppe har noe mer å bidra med her Knut.'Rødme :-) Takk for hyggelige ord, og takk for all hjelp både du og alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Naville Ernest: 'Den frie Tanke'. 1880. 1 udg. 34 s. St.hft. Aabenhus Aarhus Antikvariat, Århus'Fra antikvariatnett. Tidsmessig ikke så galt, antkvariatene er ikke alle like flinke til å skille bøker fra tidsskrifter, ukeblader, utgave fra årgang ol. osv. osv..Men på ny et skudd i blinde...denne er syltynn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.