Gå til innhold
Arkivverket

[#42834] Er det mulig å finne dokumentasjon på bryllup 09.03.1668 i Kongsberg ?


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

Jeg har fått oppgitt - uten å ha notert sporbar kilde - et bryllup i Kongsberg 9 mars 1668 mellom Johan Bøckman og Dorothea Got(h)lænder. Finnes det noen mulighet å finne dokumentasjon for dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Kan det tænkes, at ægteskabsbevillingen kunne findes i:Norske Kongebrev 1660 - 1703 udgivet af Norsk lokalhistorisk institut ?Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En slik dato er vel ikke grepet ut av løse lufta, så opplysningen må stamme fra en eller annen kilde. Jeg har funnet vielsesdatoer i bl.a. fogderegnskaper og i tingbøker. Slike opplysninger kan dukke opp over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Kildene til dette kan være Larviks historie eller Stamtavle over den norske Bøckmanslekt, Cathrine Dietrichson m.fl, men jeg har desverre ikke notert det. Så det kan nok hende jeg finner en henvisning til en annen kilde der. Får vel avlegge bibilioteket et besøk. Men en førstehånds dokumentasjon så langt tilbake er vel ikke mulig å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

ja, jeg er kjent med dem. Det jeg forsøker å finne er om det et eller annet sted kommer fram antydninger om Bøckmans opphav. feks Johan XXXsen Bøckman, og kanskje ett av hans 3 bryllup kunne vise noe slikt.Og med Dorothea Gotlænder søker jeg en dokumentasjon på om hennes far er dem antatte, men ikke beviste, Poul Poulsen Judichær Gotlænder.Men dette er ikke lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Nej, dette er ikke let, men - jeg tror, jeg kan hjælpe dig et stykke på vej via den danske del af familien, hvis du vil opgive en mail-adresse.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

hei hei det ville vært en drøm å finne den danske del av familien. Så om du har noe informasjon der kan du benytte min mailadresse: runar@juvang.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Bryn

Informasjon om vielser kan finnes i kirkeregnskapene. Jeg vet ikke sikkert om kirkeregnskapet for Kongsberg kirke fra 1600-tallet er bevart, men det får du sikkert vite på Riksarkivet. Se for øvrig denne siden ( Lenke ) om kirkeregnskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.