Gå til innhold
Arkivverket

[#42835] Peder Larsen, ”Utflytta fra Nes (Hedemark)”


Gjest Steinar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Gundersen

Peder Larsen ble født ca 1799 på en husmannsplass under Berger, Nes Hedmark. Han var innerst på plassen Lyusvea under Nyhus fra ca 1820. Han var sølvsmed og gjørtler.Peder ble gift 1.desember 1826 på Nes med Marthe Larsdatter Konningrud født ca 1796.Sønnen Lars Pedersen ble født 19.februar 1827 på Nyhus-eie..Peder fikk skjøte 11.desember 1830 på bruket Sørlunden i Furnes.Sønnen Simen Pedersen ble født 11.februar 1832 på Sørlunden. Døpt 18.mars.I ”Utflytta fra Nes (Hedemark) 1815 – 1926”: Peder Larsen Nyhuus-eie 33 år sammen med kona Marte Larsdatter 36 år og sønnen Lars Pedersen født 19.02.1807 (trykkfeil, skal være 1827) flytter til Sørlund i Furnes.Mitt spørsmål gjelder dato som er satt opp her. 12. mars 1832. Er den dato som står her den virkelige dato de flyttet, eller er det en annen definisjon? Er det en standard i slike dokumenter?Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lillian Kristiansen

Hei.Kan være dato når attest er utfylt. I dette tilfellet er det store muligheter for at de har trengt en attest - muligens pga sønnens fødsel/dåp. Tyder mest på det når du ser på dato for sønnens dåp og 'Den oppgitte dato' for utflytting. Mange meldte ikke flytting før de trengte en attest i forbindelse med barns dåp, konf. eller ved vielse.Dette er i hvertfall den erfaringen jeg har fått med utflytningslistene gjennom en del år.Andre kan mene noe annet.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Tror det er et mangfold av praksiser her. Min familie på Nes (Hedm.) flyttet ut stykkevis og delt, hadde jeg nær sagt, og datoen da sistemann samt foreldrene flyttet fra redet (husmannsplassen) er registrert som flyttedato også for de som hadde bodde i Hamar og andre steder i årevis. Om det var prestens måte å gjøre det på, eller om det skyldes, som du sier, behovet for attester, nei det vet jeg ikke. Dette var rundt 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.