Gå til innhold
Arkivverket

[#42839] Utsendt fra Det Danske Kongehus for 'at lære de Norske kunst og Kultur '


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Etter overleveringer fra slektsledd til slektsledd sies dert at en mann fra Danmark blev udsendt av Det Danske Kongehus og beordret til at bosette seg i den nye stiftstad Christiansand for at lære ' de gale Norske' Kunst og kultur.Det sfortelles på folkemunne at denne mannen opprettet et orkester eller en eller annern form for Musikkselskab eller skole? i Christiansand. Er det noen som kan identifisere denne mannen eller gi meg tips om kilder?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

La meg gjette: Dette må ha skjedd etter 1641.Kanskje du også skulle skulle angi dine kilder slektsledd for slektsledd, så kanskje vi ta kronologien den andre veien også. En god øvelse skulle jeg tro. Dette skulle vel ikke noen umulig oppgave, i det jeg regnger med at du har notert ned kilder så godt som mulig. : )mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vet ikke navnet på vedkommende.Kommer vistnok fras den kjente Jensen slekten i Danmark iflg. tlf samtale med Arne Stakkeland ikveld.Men han visste ikke navnet.Det eneste spor vi har er denne mannen Lenke Peder Jensen var vikar for Stadsmusicus Storm. Det antas at han er født i Danmark, Ingen av fadderene til hans barn synes å være i familie med ham.Kanskje en kjent Jensen slekt (musikalske?) fra Danmark. Han må være født ca.1780. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vel ,det var Stakkeland som nevnte at han kanskje kom fra en kjent Jensen slekt i Danmark. Dersom du ikke er kjent med Stadsmusikantene i Kristiansand så er det vel ikke å vente at du forstår nettopp dette. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Her har jeg svært liten peiling, men kan ikke denne mannen i Arendal ( Lenke ) være interessant dersom Jensen-navnet er det eneste utgangspunkt.Han har jo både en svend og tre drenger i sitt hushold.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Iver Mosvold

Jan Frode:Jeg ser du har opprettet eget tema vedr. Peder Jensen i Christiansand Lenke , og det kan derfor kanskje være unødvendig å gå videre på dette.Men det er kanskje av interesse at organisten og stadsmusikanten i Arendal Edvard Jensen Reback (lenke i innlegg 7) ser ut til å være gift med datter av Lorents Nikolai Berg. Lorents Nikolai Berg var stadsmusikant i Christiansand fra 1775 (før Storm) og hadde funksjoner også i Flekkefjord og Mandal (Cappelens musikkleksikon).En liten pussighet vedr. ordet Reback: Rebeck betyr rett og slett strykeinstrument. Hvorvidt dette også var et slektsnavn kan man gjerne undersøke nærmere, men navnet Reback sier først og fremst noe om Edvards profesjon og nødvendigvis ikke noe om hans slekt. – Og Jensen sier jo ikke stort, eller hva ??Når det gjelder tekst-utdraget i innlegg 1 og i temaformuleringen ”….De gale…+…at lære de norske…”, så stammer dette neppe fra noe dokument i tiden omkring 1800.Men dog er det rett at det i 1780 kom en forordning om at stadsmusikantene (NB: Også i Norge) skulle fortrinnsvis rekrutteres fra det kongelige kapell i København. Men allerede i 1800 kom en ny forordning om at stadsmusikantstillingene skulle slåes sammen med organisttjenesten. Fra dette tidspunkt forsvant også det gamle monopolet som stadsmusikantene hadde i forbindelse med utførelse av all musikk i byene og landdistriktene.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Interessant med denne Edward Jensen Reback i Arendal 1801.Har laget et eget tema om ham og håper på hjelp.Det er ikke umulig at han er far til Peder Jensen,og da at mor til Peder Jensen da blir datter av Lorents Nikolaj Berg. Iflg. det Kongelige Danske bibliotek er visstnok Berg den som svarer mest til den som lærte Nordmænd kunst og kultur. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Etter hva jeg kan fostå må jeg nok gå til andre kilder enn kirkebøkene for ca.1800 for å finne fødested?Hvilke kan være aktuelle? Undersøkelseskom,misjonen(Militærvesen?) mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.