Gå til innhold
Arkivverket

[#42840] Den nye serveren.


Gjest Rolf Eide Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Eide Hansen

I fare for å bli uglesett, så spør jeg alikevel om den nye serveren er oppe å går? Jeg må kanskje bestille datahjelp. Det går 25 minutter for hver side. mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Tema 42347 gir deg nødvendig informasjon, så du behøver ikke tenke på support. Kortversjonen av nevnte tema er at brukere (finnes de lenger ?) av tjenesten scannede kirkebøker vil få beskjed i dette forum når tiden er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

Tema 42347 var jeg klar over, men i min enfoldighet så trodde jeg det gikk fortere. Jeg beklager viss mitt innlegg har vært upassene. mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Rolf, det er så absolutt ikkje upassande. Alle har rett å spørja når ei teneste ikkje fungerer som ho skal. Men svaret blir framleis at me ventar på delar til nyeservaren. Eg er lei for at eg ikkje kan sei noko om kva dag dei måtte koma og når me kan rekna med betre responstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

HeiViser til Jan Oldervolls innlegg 5 hvor han skriver at DA fortsatt venter på deler til den nye serveren.... Hmmm.... I følge DA's egen info av 6. oktober er den nye serveren allerde på plass Lenke Eller? Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Litt forvirring og det er forståeleg. Me har skifta servar for databasane denne veka. Den er i full drift. Men det er ein annan servar enn den kyrkjebøkene ligg på. Databaseservaren er Digitalarkivstaben i Bergen som er ansvarleg for. Kyrkjeboksservaren derimot, er det staben i Oslo som driftar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

OK... Hvis jeg skjønner dette riktig nå, så er det snakk om to forskjellige nye servere - en for de skanna kirkebøkene og en for de andre databasene...Stemmer det?Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei!Jeg undres på hva som er galt. Jeg forsøker å gå inn på de scannede kirkebøkene for Lurøy, Nordland og får denne meldingen: 'Ingen av kirkebøkene som hittil er skannet og indeksert, tilfredsstiller de utvalgskriteriene du ha angitt. Prøv å angi færre eller andre kriterier, eller prøv igjen senere.'Jeg har da ofte vært inne på de kirkebøkene uten problemer! Har det oppstått problemer i natt!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Mette Værnes: Ja du har helt rett. Databaseserveren er ferdig installert og går helt fint. Kirkebokserveren venter vi fremdeles på.Til Birger Forsmo: Dette har vi opplevd et par tilfeller av og det kan være at du var uheldig i natt og traff på et tidspunkt når de oppdaterer serveren med nye kirkebøker, evt. kan det være at tidligere utvalgskriterier du hadde gjort ikke var blitt ordentlig fjernet slik at når du gjorde et nytt utvalg etter kirkebøker, så lå allerede det gamle utvalget ditt der. Jeg vil anbefale deg å klikke på 'Opphev valg' når noe slikt skjer for å være sikker på å nullstille utvalget ditt. Hvis dette var det første utvalget du gjorde den natten, heller jeg mot serveroppdatering som forklaring på den feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for svaret, Anette Skogseth Clausen!Det var akkurat det jeg gjorde, jeg klikket på Opphev valg, men like langt var jeg. Men jeg hadde andre ting å gjøre så det var jo ikke det store problemet. Når man våkner før 3.30 på natta så er det ok å kunne søke gjennom kirkebøkene. Jeg regner med at da er det minst trafikk.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

I mitt innlegg 1, hvor jeg spurte om den nye senderen var oppe å gikk, så trodde jeg ikke at det skulle medføre en hel røys av innlegg. Men det har vært greit å vist når på natten oppdateringen foregår. mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jan Oldervoll har hørt at det hvert døgn lastes ned 100000 bilder fra serveren til de scannede kirkebøker. For å redusere tidspunkter med for høy søkebelastning kunne det vært greit å fått presentert antall nedlastninger pr time fordelt over døgnet, helst grafisk. Da kunne de av oss som ikke er låst til tidspunktet 1700-2400 innrettet søkeaktiviteten vår til de tider av døgnet som statistisk er minst belastet og på den måten kanskje redusert ventetiden for de som tross alt bedriver søk i den hardest belastede tiden på døgnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur kanskje dei som har ansvaret for kyrkjeboksservaren bør få bruka arbeidstida si til å få orden på den. Eg har tal for databaseservaren. Der er trafikken jamt høg frå ca 12 om føremiddagen og til midnatt, med ein topp frå ca 17 og utover. Men eg vil tru at det faktisk er endå jamnare på kyrkjebøkene fordi det er lettast å gje opp når trafikken er stor. Elles er det vel slik at den servaren er kjørt i senk. Etter ti år med drifting av webservarar veit eg at når det først skjer er det nesten umogeleg å halda han i livet; han vil vera treg heile tida fordi det heile tida er oppgåver han skulle ha gjort. dermed er det tilfeldig når det går lettare. Å gje opp tidspunkt då det er lett er elles då enklast måten å hindra at han går lett på dette tidspunktet.Eg trur det beste ein kan gjera er å sei meg sjølv at denne tenesta eksisterer ikkje før nyeservaren er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.