Gå til innhold
Arkivverket

[#42858] Tydning av giftermål i Kongsberg 1836


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Denne var vrien, synes jeg. Jeg klarer ikke alt, dessverre:'Enkem. [...]Arb. Guldbrand Jørgensen, 30 Aar fra K[....] Sogn.''Pige Maren Marith Enersdatter 19 Aar.'[Forlovere:] 'Ener E[rich?]sen og Hans Amundsen'[viet] '17. April 1836 i Kirken.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Må bare si meg enig i Kristian Hunskaar. Men kan legge til at Guldbrand er fra Kongsberg sogn. Og at forlover Ener etter min mening heter Enersen til etternavn, og Hans heter Anundsen.Mvh Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg vurderte også 'Kongsberg', og det kan nok se ut som om de første bokstavene er 'Kongs', men den siste delen, som jeg leste 'Sogn' (jeg er ikke 100% sikker på det lenger!), klarer jeg ikke å få til å bli 'berg'. 'Kongsberg sogn' er det i alle fall ikke nok bokstaver til, og i så fall ville spørsmålet vært: Hvorfor spesifisere Kongsberg sogn, når vielsen foregår på Kongsberg, og når det ikke er spesifisert ved de andre brudgommene på sida? - Ole-Bjørn Aaltvedt kan ha rett, men jeg klarer ikke å overbevise meg selv om det.Tar man bort 'sen' i den første forloverens patronym, synes jeg fornavnet og farsnavnet blir for ulikt til at begge skal være 'Ener'. Jeg aner en 'ch'-kombinasjon, og foreslo derfor 'Erichsen', men jeg tør ikke si noe sikkert. Det kan alltids være en slurvete måte å skrive 'Enersen' på.Om forloveren Hans' patronym er skrevet 'Anundsen' eller 'Amundsen', har heldigvis ikke like mye å si, men etter å kikket på det en gang til, vil jeg holde på 'Amundsen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Tror nok det står Enoch Enochsen. Typisk knekk i bitteliten lang-h i fornavnet og i større h foran s i etternavnet. Se brud nr 10. Amundsen er riktig.Godt gjort med Skouger, den ville jeg hatt problem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Godt forslag fra Tor L. Larsen (innlegg 9)!Ei innvending kan være at Enok ikke er et østlandsnavn å snakke om. I FT1801 er de eneste Enok'ene på Østlandet bosatt i Hedmark (Ringsaker, Elverum og Trysil), samt én i Kristiania. Øvrige Enok'er er å finne fra Vest-Agder og nordover, stort sett langs kysten. I FT1865 er den geografiske spredningen noe større, men navnet er konsentrert i de samme områdene som i FT1801. Det er f.eks. bare én Enok i Buskerud (Norderhov) og to i Vestfold.(Landsdekkende søk med 'børjar på' 'En[oa]'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Særlig fornavnet er jeg slett ikke sikker på. Etternavnet derimot relativt. (Og kvier meg for å foreslå en svak mulighet at brura heter Enocsdatter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jfr lenka i innlegg 8 heter bruden Einarsdatter/Enersdatter.Det er vel en viss mulighet for at denne forloveren er brudens far. Nå skal jeg slett ikke påstå at mitt forslag om at det står 'Ener Erichsen' er rett, men jeg viser likevel til en 27-åring bergarbeider ved dette navnet, som i 1801 bor på en plass i Flesberg nord for Kongsberg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei og tusen takk for svar alle sammen. Flott med flinke hjelpere :)Har ikke funnet Maren Marithe i Kb for Kongsberg fra 1816-25. Fantes det andre KB i Kongsberg for den tiden ??. Ikke funnet konfirmert hellerJeg fant en annen potensiel Ener Eriksen i 1840 tellingen for Kongsberg LenkeIgjen tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Kan det være denne? Marit Enersdatter Funnerudeie, født og hjemmedøpt 8. september 1817 i Svene (Flesberg). Foreldre: Ener Erichsen og Marte Johanesdatter Funnerudeie, Bønder og Pladsbrugere (Flesberg kb. I-5) Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Einar Erikson og familien hans familie (to ekteskap) er omtalt i Flesbergboka bd 6 s. 283-285. Dattera Marets ekteskap er ikke kommet med der, heller ikke hennes to yngste brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Magne Pettersen

Finnes det en mulighet for at noen kan skrive av det som finnes om Ener Eriksen (fødsel/død) og hans koner på overfornevnte side i Flesberg bygdebok. Og navn på barnaMvh.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Astrid Hvam Moen

En liten generell kommentar: Klokkerbok for Kongsberg på 1800 tallet er ofte lettere å tyde enn kirkeboken. Se scannet klokkerbok for 1836, viet, nr. 8mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Magne Pettersen

Det ser ut til at den Ener Eriksen som jeg har sett i Kongsberg i 1840 (som 50 år gml, som antagelig er feil alder) er identisk med den som Kristian viser til i innlegg 12. Den 20.12.1848 dør enkemand og pensjonist Einar Eriksen på Nymoen i Kongsberg 76 1/2 år gmlEner Eriksen får sin siste sønn Henrik 12.07.1829 med kona Berthe Marie Johannesdtr.Er det noen som vet om dette er den sammen Ener Eriksen som er nevnt i Flesberg bygdebok ??.I følge dødsfallprotokollen for Kongsberg by, hadde denne Ener Eriksen, ingen myndige arvinger. Jeg har ikke funnet Maren/Marit/Margit Enersdtr som konfirmert følgende steder. I perioden 1830-1836 Kongsberg Sandsvær Flesberg Strømsø Tangen Bragernes EikerHvilke andre steder rundt Kongsberg bør jeg sjekke ???. etter konfirmasjonenI følge folketellingen av 1875 for Skoger er Maren enke f. 1817 i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Hei igjen.Nå har jeg funnet dødsfallet til kona til Ener Eriksen, kona het Berte Maria Johannesdtr (Marthe må vel være feilskrevet ved dåpen til Marit i 1817). Hun døde her Lenke no 24. Hva står det i anmerkningsfeltet ?? noen som kan tyde det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

En gledens dag. :) i dag har jeg fått et skifte fra statsarkivet på Kongsberg som bekrefter at min Maren/Marit er datter av Ener Eriksen og Berte Maria Johannsdtr. STår til og med at hun var gift med Gulbrand Jørgensen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.