Gå til innhold
Arkivverket

[#42859] Hans Hansen, Smestad, Fåberg, Oppland ca. 1872


Gjest Arne Hove-Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hove-Ødegård

Hans Hansen bodde på Smestad gård, Fåberg, Oppland i 1872 da han fikk datter Berte Hansdatter Knutrud (10.01.1872-14.06.1947)med Mathea Simensdatter Knutrud (19.02.1847-16.06.1934. I 1972 arbeidet de begge på gården, han som tjener, hun som stuepike. Begge ugift. Det har gjennom Statsarkivet på Hamar ikke vært mulig å finne ytterligere opplysninger om Hans Hansen (min oldefar). Noen som har opplysninger om hvem denne Hans Hansen kan være ?Med vennlig hilsen Arne Hove-Ødegård Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Hei Lars OveTakk for respons. Ved Berte's dåp står kun navn, bosted og sivilstand for Hans Hansen. Heller ikke ved hennes konfirmasjon eller giftemål finnes det opplysninger som kan identifisere Hans Hansen nærmere. Ikke alder, fødested etc.Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arne Hove-Ødegård

Hei Det har gått 1 1/2 år siden jeg presenterte temaet forrige gang og har ikke kommet lenger i 'ettersøkingen' etter Hans Hansen på gården Smestad i Fåberg, Oppland ca. 1872. Har ikke klart å identifisere han ved folketellingene i 1865 eller 1875. Noen som har noen opplysninger ?Mvh Arne Hove-Ødegård, Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei.Har funnet en Hans f.11.mai, døpt 30.mai 1852 i klokkerbok for Fåberg. Nr.30 året 1852. Faren heter Hans Olsen, mora heter Ingeborg, videre er det nok -- datter, men jeg kan ikke tyde det.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

hei Ruth Takk for innspillet. Mulig det er riktig person, problemet er at det 'sirkulerer' flere Hans Olsen'er i området på denne tiden. Løsningen må derfor være å kunne identifisere 'min' Hans Olsen 'fysisk' på gården Smestad ca. 1872. Det fins heller ingen gårdsbøker (som jeg har hatt tilgang til) som hjelper.Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Lurer på om det er en misforståelse ute og går.Har kikket litt mer på dåpsbarn 1852 i Fåberg, og har funnet 3 Hans-er til. Men det er bare den første jeg fant som har far med Hans som fornavn, såvidt jeg kan forstå den gamle skriften. Altså er er det bare han som kan kalle seg Hans Hansen det året. Hans`s alder 1872 har ikke jeg oppfattet er opplyst så det er flere år med dåpsbarn rundt 1852 som er verdt å undersøke.Ellers har jeg ingen rede på tilhørigheten til Smestad.Vanskelig å finne ut hvor folk bodde utenom akkurat de årene det var folketelling vil jeg tro. Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Hei igjen Ruth Takk for innsatsen du legger i å finne riktig person for meg. Beklager at jeg brukte Olsen istedet for Hansen i forrige innlegg, jeg skal ikke forvirre mer enn nødvendig :-). Jeg har desverre ingen alder på Hans Hansen i 1872, det ble ikke påført i kirkeboka da hans datter Berte ble født. I tillegg til de som er født i Fåberg kan han også være 'innflytter', evt. en som reiste fra gård til gård som 'tjenestekarl'. Og med et så ordinært navn som han har er det ikke enkelt.....Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.