Gå til innhold
Arkivverket

[#42861] Andreas Dalen født 1883,Skiaker Gudbrandalen


Gjest Lise Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Andersen

Er det noen som kjenner til denne karen? De opplysningene jeg sitter med er: 1900 tellingen for Ålesund Andreas Dalen,ugift,læredreng i skomakerfaget født 1883,Skiaker Gudbransdal krs. Lysningsprotokoll for Ålesund 8/4 1906 i mellom Andreas Pedersen Nyhus Dahl født 1883 konfirmert 1898 i Skiaker far: Peder Olsen Aanstad??? (veldig vansklig å tyde) og Helga Kristine Hansen født 1887 Bolsø,Romsdalen. Emigranter over Ålesund. 20februar 1907,reiser de til Amerika,med reisemål Santa Barbara Ca. De fikk 3barn der blant min bestefar Howard født i Michigan 1908. Andreas 'forsvant' i Amerika. Helga kom tilbake til Norge med 2 av barna. Skulle gjærne visst hvem moren til Andreas var og om det finnes noe etterslekt på Sjåk? Er noen så snill å hjelpe meg. mvh.Lise Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Andersen

Hei Takk for raskt svar.Skal jeg være ærlig så vet jeg ikke ??? legger inn et utklipp,fra lysningsprotokollen. mvh Lise Andersen

bilete1392.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Utifrå ditt siste vedlegg, så kan ein vel slutte at Andreas (Anders?) var fødd utanom ekteskap, sidan faren er nemnd som ungkar. Han er nemnd 'Aanstad', som er ein gard i Skjåk. Han som Lars Ove har foreslege er vel ein gift mann, og høver ikkje bra med den nye opplysinga di her.Når det gjeld dette Dalen-namnet som Andreas har teke, så kan det vere at han er oppvakse på Dalen i Skjåk, eller at han har teke Dal/Dalen fordi han kom frå Gudbrandsdalen, det var det fleire som gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Andersen

Tusen takk Atle B,så det var unkar som stod der!!!! Da Stemme nok rykta innad i fam. min,at han var født utanfor ekteskap.Det er også blitt sagt han var oppvokst på Dalen el Dahlen gård i Skjåk,men det finnes ikke noe bekreftelse på dette.Slektsnavnet vårt er Dahl. Men hvem er MOR???? :-) mvh Lise A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LiseHer er dåpen til Andreas i 1883. Jeg har også faddere, så hvis du sender meg en mail til lowangen@online.no, så kan jeg sende deg det.Mvh Lars Ove

bilete1394.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.